Korgfjelltunnelen har vært stengt i to omganger for å bli reparert for teleskader. Arbeidene ble igangsatt i august 2011 har kostet cirka 42 millioner kroner, opplyser prosjektleder Ole Johan Bokfjellmo til Våre Veger.  Foto: Yngve Jacobsen
Korgfjelltunnelen har vært stengt i to omganger for å bli reparert for teleskader. Arbeidene ble igangsatt i august 2011 har kostet cirka 42 millioner kroner, opplyser prosjektleder Ole Johan Bokfjellmo til Våre Veger.  Foto: Yngve Jacobsen

Korgfjelltunnelen reparert for 42 millioner

Korgfjelltunnelen har vært stengt i to omganger for å bli reparert for teleskader. Arbeidene ble igangsatt i august 2011 har kostet cirka 42 millioner kroner, opplyser prosjektleder Ole Johan Bokfjellmo til Våre Veger. 

  • Nyheter

 

Den 8,5 kilometer lange tunnelen ble bygd av Statens vegvesen og LNS fra hver sin ende og kostet om lag en halv milliard kroner da den sto ferdig i september 2005.

 

Telefarlig masse i forsterkningslaget

– En nesten ny tunnel – hva var problemet?

– Det var lagt telefarlige masser i forsterkningslaget slik at det dannet seg vannbasseng i tunnelen, noe som resulterte i telehiv, sier prosjektleder Ole Johan Bokfjellmo i Statens vegvesen.

– Hvem har skyld i denne fadesen – Vegvesenet eller LNS?

– Problemet oppsto på ”LNS-siden”, men vi har ikke utpekt noen syndebukk.

 

Ny pukk og drenering

– Hva har arbeidene gått ut på?

– Vi har skiftet ut masser med ny pukk med gode drenerende egenskaper 2.700 meter inn i tunnelen, sprengt drensgrøft, lagt ned nye kummer og fått helt ny drenering. Det er Tore Løkke AS fra Trøndelag som har utført hovedkontrakten pålydende 33,5 millioner kroner. Medregnet elektro og VVS kommer hele reparasjonsjobben på cirka, 42 millioner kroner (inkl. mva).

Bokfjellmo opplyser at arbeidene har pågått i to perioder. – Den første masseutskiftingen ble gjennomført i fjor fra august til 1. november. I denne perioden var tunnelen stengt. Vi hadde åpen tunnel og arbeidsstans i perioden november (2011) og fram til rett før påsken i år for å for å unngå problemer med avvikling av vintertrafikken. Deretter kunne vi fortsatte med runde to i dette arbeidet.

 

Gjensyn med Korgfjellet

– Har trafikkavviklingen gått greit over Korgfjellet?

–  Snøen som kom etter påske skapte litt problemer over fjellet, men ellers har det gått kjempefint.

Nå er arbeidene sluttført, tunnelen telefri og tirsdag 7. august om ettermiddagen ble Korgfjelltunnelen åpnet for trafikk, opplyser Bokfjellmo.

I perioden da tunnelen har vært stengt har de vegfarende fått et mer eller mindre ufrivillig gjensyn med den beryktede, men også sjarmerende fjellovergangen med opptil ni prosent stigning der det ligger et utsiktspunkt og ei vegkro helt til topps.  Den gamle vegen over Korgfjellet ble for øvrig vesentlig utbedret og asfaltert før den ble overdratt til kommunene Vefsn og Hemnes da tunnelen overtok på E6-sambandet.

 

Forsiden akkurat nå