PROSJEKTER

Kontrakten lyses ut nå: Hvem vil bygge splitter ny fylkesvei i Nordhordland?

Et av de store prosjektene i Nordhordlandspakken, dette.

Slik ser det ut i dag. Fylkesvei 565 et stykke nord for Marås.
Slik ser det ut i dag. Fylkesvei 565 et stykke nord for Marås. Skjermbilde: Google Maps
10. juli 2019 - 11:42

5,5 kilometer ny fylkesvei er beregnet å koste rundt 300 millioner kroner, og hele prosjektet er anslått til 371 millioner 2017-kroner.

Vegvesenet har lyst ut kontrakten nå, og det formelle navnet er fylkesvei 565 Marås-Soltveit. Veien skal erstatte den gamle og utdaterte fylkesvei 565, som etterpå blir lokalvei.

Vis mer

Prosjektet er en totalentreprise med forhandlinger. Det omfatter prosjektering, utførelse og kontroll av ny fylkesvei 565 fra Snekkevika til Soltveit i øykommunen Radøy, som forøvrig slås sammen med Lindås og Meland fra årsskiftet. Den nye kommunen blir hetende Alver.

Vegvesenet har tidligere vært i markedsdialogmøte med bransjen om denne strekningen.

Jomfruelig terreng

– Veien skal bygges i jomfruelig terreng, og det er jo alltid en fordel. Det som kan bli krevende gjelder såkalt ytre miljø - nyveien skal jo passere bekker og myrer, forteller Vegvesenets byggeleder Andreas Kolås til Veier24.

– Ellers bør prosjektet være endefram og forholdsvis enkelt, sier han.

– Selv om prosjektet er lyst ut nå i fellesferien, så har vi tatt høyde for det i tidsfristene. Entreprenørene har frist til september med å melde seg. Så starter vi med prekvalifiseringen av minimum tre og maksimalt fire entreprenører. Vi håper å ha valgt entreprenør til å gjøre jobben i løpet av sommeren 2020, forteller han til Veier24.

Det vil si at arbeidene kan starte høsten 2020. Ferdigstilling er satt til 29. september 2023.

Entreprenøren skal også utføre og levere arbeider som inngår i grunnavtalene med grunneierne langs traseen. Entreprenøren skal også ha koordineringsansvaret for midlertidige omlegginger av kabel og ledningsanlegg.

Veien skal bygges etter kravene i siste versjon av N100 (2019). Anlegget skal være universelt utformet. Veien skal bygges og dimensjoneres i henhold til veiklasse Hø1 "Øvrige hovedveger", for ÅDT mindre enn 4000 og fartsgrense 80 km/t.

Det vil si 0,75 meter skulder og tre meters kjørefelt. Total bredde: 7,5 meter.

Prosjektet er et masseforflytningsprosjekt.

Og frist for å melde seg på er altså 4. september i år.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.