Mesta fikk jobben med å rehabilitere Håklepptunnelen på E39, selv om de bare hadde nest laveste tilbud.
Mesta fikk jobben med å rehabilitere Håklepptunnelen på E39, selv om de bare hadde nest laveste tilbud. (Foto: Google Maps)

E39 Håklepptunnelen

Konkurrenten manglet ISO-sertifisering - Mesta fikk tunneljobben

Kruse Smith manglet 14001-sertifisering. Snart kreves det nok en ISO-sertifisering, men den skal de skaffe seg i god tid før kravet kommer.

Mesta leverte bare det nest laveste tilbudet på rehabiliteringen av Håklepptunnelen, som ligger på E39 i Bokn i Rogaland. Men det var likevel de som kunne dele håndtrykk med representantene for Statens vegvesen da kontrakten på jobben ble signert i slutten av august.

Grunnen er at Kruse Smith Entreprenør, som hadde det laveste tilbudet, ikke hadde ISO-sertifiseringen for ytre miljø (ISO 14001) i orden. Tilbudet deres ble derfor forkastet av Vegvesenet til tross for at deres 50.597.732 kroner var nesten 1,2 millioner kroner lavere enn Mestas 51.793.067 kroner.

– Firmaet var i prosess med ISO-sertifiseringen, men det ble vurdert dithen at grunnlaget ikke var godt nok til at tilbudet kunne godkjennes, forteller byggeleder Asbjørn Andås i Statens vegvesen til Veier24.

– En kjip ting å bli avvist på

Kommunikasjons- og organisasjonsdirektør Erik Dale i Kruse Smith bekrefter at de var i ferd med å skaffe seg 14001-sertifiseringen.

– Joda, vi var veldig i prosess med Veritas, så du kan si vi var i ferd med å kjøre opp, men vi hadde ikke lappen. Nå er imidlertid 14001-sertifiseringen på plass, sier Dale.

Han medgir at det var litt surt å miste 50-millionerskontrakten på denne måten.

–  Det var en kjip ting å bli avvist på, det innrømmer vi, men vi heier på at myndighetene setter krav, sier Dale, og forteller at selskapet nå er i ferd med også å skaffe seg ISO45001-sertifiseringen som går på HMS.

– Den er ikke et absolutt krav ennå, men nå vil vi være tidlig ute, og vi regner med å ha den på plass i løpet av et halvt år. Så da har vi lappen og kan kjøre alle bilene.

– Det gjør Kruse Smith lurt i, for 45001-sertifiseringen kommer også til å bli et krav, sier Sverre Måge i Statens vegvesen.

Han er assisterende prosjektleder for tunneloppgraderinger i region Vest, og anbefaler alle å sjekke at de har ISO-sertifiseringene på plass. For heller ikke Vegvesenet har noe ønske om å måtte velge et dyrere tilbud fordi det billigste alternativet ikke har formalitetene i orden.

– Ja, for all del - sjekk at dere har alle ISO-sertifiseringene som trengs! 1400-sertifiseringen er et EU-krav, og har vært et krav i omtrent et år nå for oppdrag større enn EØS-terskelverdien, sier Måge.

I dag er denne verdien satt til 51 millioner kroner, men da oppdraget med Håklepptunnelen ble lyst ut, var den noen millioner lavere, og det var derfor ikke noen tvil i Vegvesenet om at oppdraget skulle omfattes av kravet om ISO-sertifisering. 

– I den første tiden etter at det ble innført, var det nok noe usikkerhet rundt sertifiseringskravet, og jeg har hatt 2-3 anbud hvor tilbud er blitt avvist fordi sertifiseringen ikke var på plass. Nå begynner de fleste å få oversikt over hva som kreves, sier Måge.

Han tror de fleste store entreprenører har fått på plass de sertifiseringene som kreves i dag, og påpeker at hvis ikke hovedentreprenøren er sertifisert, så vil det ofte holde at selskapet har med en underentreprenør som har det.

Elektro- og bygningstekniske arbeider

Til sammen var det åtte firmaer som leverte inn tilbud på rehabiliteringen av Håklepptunnelen, og tilbudene spente fra 50,6 millioner til 64,1 millioner, et prisnivå Andås sa seg fornøyd med overfor Veier24 etter tilbudsåpningen i mai.

Elektroarbeidene som skal gjennomføres, er blant annet å sette opp et nytt teknisk bygg i sørenden av tunnelen, og rehabilitere det tekniske bygget i nordenden. Det skal settes opp to nye nødstasjonskiosker i dagen, fire nye nødstasjoner inne i tunnelen, to bommer og fire variable RBG-skilt.

Videre skal det monteres 610 meter sammenhengende ledelys, og cirka 180 lysarmaturer.

De bygningstekniske arbeidene inkluderer blant annet:

  • 6000 kvadratmeter isolert hvelv av sprøytebetong.
  • 1060 kubikkmeter forsterkningslag, kult.
  • 2910 kvadratmeter bærelag, asfalt.
  • 7460 kvadratmeter asfaltdekke, slitelag.

Arbeidene skal være ferdige i april 2020.

Forsiden akkurat nå