BRUER

- Konkurranser med forhandlinger er framtiden

Toget har gått for tradisjonelle anbudskonkurranser - i hvert fall når det gjelder større prosjekter.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik åpnet Brukonferansen. Th. møteleder Mathias Eidem i Vegvesenet.
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik åpnet Brukonferansen. Th. møteleder Mathias Eidem i Vegvesenet. Foto: Bjørn Olav Amundsen
12. okt. 2022 - 12:04

Kjell Inge Davik i Statens vegvesen åpnet årets brukonferanse i Oslo. Alle som har fått med seg forslaget til statsbudsjett vet at det ikke var så mye å sprudle over hva angår oppstart av store prosjekter i 2023, i hvert fall ikke foreløpig.

– Et stramt budsjett. Det handler blant annet om at det er krig i Ukraina, men kanskje mest om at vi er i post-korona-situasjon, sa Davik til drøye 300 deltagere på Brukonferansen, ett arrangement med en kanskje noe mer spent og årvåken stemning nå enn før, siden det ikke er så lenge siden det datt ned ei bru nord for Lillehammer.

2,8 milliarder skal brukes på vedlikehold av eksisterende jernbane i 2024.
Les også

Bygger ny jernbane for 16 milliarder – knappe tre mrd. går til vedlikehold

-Et konkret handlingsdokument

Davik hadde ros til regjeringens forslag på ett område: – Det er klokelig gjort av regjeringen å legge opp til at Nasjonalt transportplan skal være et konkret handlingsdokument, ikke et visjonært opplegg. Det er måten å jobbe på, som gir større forutsigbarhet, sa han.

Regjeringen startet altså ikke opp noen prosjekter. Davik tror de kommer, men ikke nå.

– Det skjer ikke noe særlig med det første. Men noen er i gang, sa han, og viste til for eksempel oppstart for E8 ved Tromsø og det enorme riksvei 555-prosjektet ved Sotra. Og han understreket samfunnsnytten som landet kan oppnå gjennom mange aktuelle bruprosjekter.

Skaper nye reise- og arbeidsmarked

For eksempel Hordfast og fergefri E39 som med full utbygging vil redusere reisetiden mellom Stavanger og Bergen fra fem timer til to.

– Jeg kan nevne den store og tydelige effekten av Ryfast, som har skapt et nytt og annet reise- og arbeidsmarked. Det er blitt mer stor-Stavanger. Lokalpolitikerne forteller at folk flytter tilbake, for å har de fått en pålitelig forbindelse, med for eksempel kort og sikker reisetid til sykehuset i Stavanger, sa han.

Og på spørsmål om framtidige kontraktsformer:

– Alle store prosjekter blir konkurranser med forhandling. Før kom det kun konvolutter, og vi visste ikke hvordan entreprenørens folk så ut før kontrakten var tildelt. Forhandlinger er noe helt annet, der kan vi kan drøfte og debattere. Det er også entreprenørene enige i. Vi vil utvikle den kontraktsformen videre, sa han.

Mona Fagerås, SVs medlem i Stortingets transportkomité, er klar på at prosjektet Arna-Stanghelle er høyt prioritert fra deres side.
Les også

Holder fast ved prosjektet: – Kostnadsøkningen er ingen overraskelse

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.