PROSJEKTER

Kongsberg-Notodden: Fire mulige veilinjer for ny E134 Saggrenda-Elgsjø

Tre daglinjer og ett tunnelalternativ er med i den videre planleggingen av neste E134-etappe fra Kongsberg mot Notodden.

Dagens E134 over Meheia har dårlige stigningsforhold.
Dagens E134 over Meheia har dårlige stigningsforhold. Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen
19. mai 2020 - 08:52

Vegvesenet vurderer tre ulike daglinjer på den 15 kilometer lange strekningen fra Kobbervollane vest for Saggrenda til Rossebu en drøy kilometer forbi Elgsjø mot Notodden. En linje er en foreløpig anbefalt firefeltsvei.

Det skriver Vegvesenet i en nyhetsmelding om prosjektet.  

Bane Nor har søkt om å senke hastigheten i Blixtunnelen fra 200 til 160 kilometer i timen.
Les også

Bane Nor søkte om å senke hastigheten i problem-tunnel

Tunnel gir negativ netto nytte

Trude Holter ved endepunktet i vest, Rossebu, en kilometer forbi Elgsjø. <i>Foto:  Foto</i>
Trude Holter ved endepunktet i vest, Rossebu, en kilometer forbi Elgsjø. Foto:  Foto

Tunnelalternativet med en 3,8 kilometer lang tunnel gjennom det høyestliggende området ved Jerpetjønn er beregnet å ha klart minst netto nytte. Alle de tre daglinjene har positiv netto nytte.

– Det går klart mot et av alternativene med daglinje, forteller prosjektleder Trude Holter i Statens vegvesen i meldingen.

SANDVIKA 20240322
Dronebilder av Sandvika. Det bevilges ingen penger til utbygging av E18 vestkorridoren. Vann, bro, tunnel, vei, kadetttangen. Byggeplass, utbygging.
Les også

Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner

Bred enighet

På det seneste møtet i administrativ samarbeidsgruppe før 17. mai med Kongsberg og Notodden kommune, Viken og Vestfold og Telemark fylkeskommuner, fylkesmenn og konsulenter var det stor enighet om veglinjene som vurderes og veien videre.

– Vi har nådd en slags første milepel. Det er bred enighet om det vi har gjort så langt og veien videre. Dilemmaet vårt er at vi jobber intenst med å komme med i neste NTP-rullering uten å ha fått fastsatt et styringsmål for prosjektet av departementet, sier Holter.

Nytt dobbeltspor: Sandbukta-Moss-Såstad. Her ved kulverten utenfor Carlsbergtunnelen.
Les også

Påla full stans i gigantprosjekt. Nå er de i gang – tross store uenigheter

Venter på styringsmål

Hun er likevel behersket optimist når foreløpig versjon av deltemarapportene for konsekvensutredningen av fire trasealternativ foreligger. Så snart styringsmålet fra Samferdselsdepartementet foreligger vil planprogrammet bli lagt ut på høring. Neste delmål er å få fastsatt planprogrammet, og forhåpentligvis kan dette skje i løpet av høsten.

– Jeg er glad for at det er bred enighet om å holde trykket oppe for å komme i posisjon til NTP selv om en formell avklaring ennå mangler, det omtalte styringsmålet fra departementet, sier Trude Holter.

De fire veilinjene som utredes tar alle utgangspunkt fra Kobbervollane ved Saggrenda i øst der E134 Damåsen-Saggrenda avsluttes. Vegen gjennom Kongsberg åpner i juli 2020.

I to uker har alt arbeidet til entreprenør MossIA vært stanset. Bildet viser arbeidet entreprenøren tidligere har gjort inne i Mossetunnelen.
Les også

Full stans i to uker: Uvisst når arbeidet starter igjen

Krysser over E134 ved Jerpetjønn

Veilinjene går sør for dagens E134 fra Saggrenda til Jerpetjønn. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Veilinjene går sør for dagens E134 fra Saggrenda til Jerpetjønn. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Fra Saggrenda over Meheia går de foreslåtte veilinjene på sørsiden av dagens E134 (oppe i lia på motsatt side av vassdraget) fram til Jerpetjønn ved rasteplassen, som er vegens høyeste punkt. Her krysser de tre foreslåtte daglinjene over eksisterende E134 for så å fortsette på nordsiden av dagens E134 fram til et lite stykke forbi Elgsjø. Eneste unntak er tunnelforslaget som tar en litt annen vei.

Alle fire alternativ ender ved Rossebu om lag en kilometer vest for Elgsjø. Tunnelalternativet krysser ikke dagens E134 ved Jerpetjønn, men går i en mer rett linje videre mot Elgsjø før den også krysser over dagens E134 og ender opp ved Rossebu.

 
Les også

Dette er milliardprosjektene

Vis mer

 

Alle daglinjer med positiv netto nytte

I den foreløpige konsekvensutredningen er det relativt små forskjeller mellom de tre daglinjene som alle har positiv netto nytte, mens tunnelalternativet ikke har det.

I samarbeidsmøtene har det også vært enighet om at alternativ 3 (firefelt) er et godt og framtidsrettet alternativ. Statens vegvesen utarbeider nå en silingsrapport som vedlegg til planprogrammet.

At det har vært få dødsfall i forbindelse med tunnelbranner i Norge, mener TØI-forsker Alena Katharina Høye kan være flaks. Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013 og brant i fire døgn (bildet), kom ingen alvorlig til skade.
Les også

Disse fire tunnelene er Norges mest brannfarlige

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.