Skarpe svinger, smal kjørebane og dårlig drenering preger fylkesveg 715. Om vel et år blir det mye bedre.
Skarpe svinger, smal kjørebane og dårlig drenering preger fylkesveg 715. Om vel et år blir det mye bedre. (Bilde: Statens vegvesen)

Knapp ledelse til Austad Maskinstasjon

Austad Maskinstasjon har en knapp ledelse på Johs. J. Syltern i kampen om en kontrakt på fylkesveg 715 i Rissa i Sør-Trøndelag. Anbudene fra de to er på henholdsvis 42,402 og 42,587 millioner kroner.

Austad Maskinstasjon holder til i Inderøy kommune i Nord-Trøndelag, Johs. J. Syltern holder til i Åfjord i Sør-Trøndelag. De fleste av de øvrige anbyderne er også lokale. Bare en av dem har hovedkontor utenfor Trøndelagsfylkene.

BL Entreprenør fra Trondheim er nr. tre med 47,3 mill. Deretter følger Peab (48,7 mill.), Tore Løkke fra Åfjord (51,1 mill.) og Tverås Maskin & Transport fra Stjørdal (57,7 mill.).

Oppdraget gjelder oppgradering av to strekninger med en samlet lengde på 2 080 meter og opsjon på forlengelse av en av dem med 370 meter. Fylkeskommunens økonomi vil avgjøre om opsjonen blir utløst. Avstanden mellom de to strekningene er ca. 700 meter.

Vegstrekningene som skal utbedres holder ikke mål. De er smale og svingete, og dreneringen er dårlig. Vann samler seg ofte på kjørebanen. Om vinteren fryser vannet, og farlige situasjoner oppstår.

Innen utgangen av september neste år skal utbedringen være fullført. Da er vegbredden utvidet til 7,5 meter, og geometrien og dreneringenen har fått en skikkelig standard.

Prosjekteringen er utført av ressursavdelingen i Region midt.

De to strekningene utgjør til sammen en parsell som går under betegenelsen Nordsetervatnet. Den inngår i den atskillig lengre strekningen Olsøykrysset-Årnes, som er et delprosjekt i vegpakken Fosenvegene.

Forsiden akkurat nå