Knallår for entreprenør som har spesialisert seg på tunnelrehabilitering

En omsetningsøkning fra 77 til 170 millioner kroner fra i fjor til i år, gjør at årets julefeiring i AS Birkeland Entreprenørforretning blir ekstra hyggelig.

Birkeland Entreprenørforretning AS har siden starten i 1990 vært spesialiserte innen fjell- og tunnelarbeider.
Birkeland Entreprenørforretning AS har siden starten i 1990 vært spesialiserte innen fjell- og tunnelarbeider. Foto: Birkeland Entreprenørforretning
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
20. des. 2018 - 17:12

Entreprenørselskapet med adresse i Sløvåg på sørsnippen av Sogn og Fjordane, har med andre ord lagt bak seg et svært godt år, ikke minst takket være oppdragene de har tatt på Vestlandet innenfor tunnelrehabilitering.

Store tunnelkontrakter

Hovedaksjonær og daglig leder Håkon Birkeland <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Hovedaksjonær og daglig leder Håkon Birkeland Foto:  Statens vegvesen

Nylig kunne de signere kontrakt med Statens vegvesen på oppgraderingen av Matrebergtunnelen og Trodaltunnelen på E39 gjennom Masfjorden i Hordaland. Kontrakten pålydende 114 millioner kroner passet veldig fint inn for selskapet, ifølge daglig leder og hovedaksjonær Håkon Birkeland.

– Arbeidet med å rehabilitere E39 Masfjordtunnelen blir avsluttet til våren, og Matrebergtunnelen og Trodaltunnelen ligger i samme området, så logistikkmessig passet dette oppdraget veldig fint for oss siden vi har utstyr og materiell på plass allerede. I disse dager er vi i ferde med å starte opp driften på de to nye tunnelene, forteller han til veier24.

I tillegg holder de på med rehabiliteringen av tre tunneler på fylkesvei 55 i Luster, et oppdrag for Statens vegvesen med en kontraktssum på 88 millioner kroner.

Tunnelspesialist

AS Birkeland Entreprenørforretning ble etablert av Håkon Birkeland i 1990, har har siden spesialisert seg på fjell- og tunnelarbeider. I dag er de rundt 25 ansatte, og har i tillegg til en stor maskinpark klart å holde tallet ansatte nede, ved blant annet å leie inn mannskaper ved behov.

I tillegg til vegprosjektet, har entreprenørselskapet hatt mange oppdrag knyttet til vannkraftutbyggingen på Vestlandet.

– Men vi tar alle typer jobber, selv det har blitt mange oppdrag innenfor tunnelrehabilitering de siste årene. På disse oppdragene tar vi det meste av selve tunnelarbeidene selv, og bruker ellers underentreprenører. Mesta Elektro har etter hvert blitt en god samarbeidspartner på elektrosiden, forteller Håkon Birkeland.

Og forhåpningene om flere oppdrag innen for samme segment er gode, for fortsatt er det mange tunneler som gjenstår på Vestlandet i oppgraderingsprogrammet til Statens vegvesen.

– Men konkurransen er hard, «og da e no greit, da». Man kan jo ikke regne med å få alle jobber man regner på, slår han fast.

Krevende trafikkavvikling

Birkeland forteller at det mest krevende med denne typen oppdrag, er å takle trafikkavviklingen.

– Noen av tunnelene nattestenges, ellers er det andre hvor man kan stenge i korte tidsperioder i løpet av dagen. Det er gjør logistikken komplisert, og hver arbeidsoppgave krever nøyaktig planlegging.

– Unntaksvis får vi litt kjeft fra enkelte for at ventetiden kan bli lang. Men i hovedsak er trafikantene forståelsesfulle og tålmodige. Vi gjør jo jobben for at de skal få trygge tunneler i årene som kommer, forteller Håkon Birkeland.

LES OGSÅ: Disse tre entreprenørene vil oppgradere Matreberg - og Trodaltunnelen på E39

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.