Lanavegen som går langs Eidselva i Ulefoss er både smal og trang.
Lanavegen som går langs Eidselva i Ulefoss er både smal og trang. (Foto: Google maps)

Klart for totalentreprise i Nome. Men Stortingets startsignal drøyer

Stortinget rakk ikke å behandle bompengeproposisjonen for Fv. 359 Kaste-Stoadalen før sommerferien.

Dermed blir det neppe oppstart på fylkesveiprosjektet til over 300 millioner kroner før i 2022, selv om det meste er klart for å starte opp, melder Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Både fylkeskommunen og Nome kommune godkjente planene på slutten av 2019.  

Grunnlaget for proposisjonen ble levert inn i vinter av Vestfold og Telemark fylkeskommune til Vegdirektoratet.  Så er det Vegdirekjtoratet som sender saken til Stortinget etter å ha godkjent saksframlegget. 

Kontrakten neppe klar før i 2022

Slik det ser ut nå, kan anbudet trolig lyses ut før sommeren neste år, melder fylkeskommunen.  Da vil kontrakt med utførende entreprenør bli skrevet i starten av 2022. Byggetida vil bli minimum to år fordi prosjektet består av flere krevende elementer.

Det er blant annet en 255 meter lang fritt frambygd bru i tre spenn.  Brotypen er lik den som er benyttet til Elstrømbrua i Skien.  

I prosjektet ligger det også en 85 meter lang miljøtunnel som skal bygges i leirgrunn.  For å bygge tunnelen, må det graves 15 meter dypt under Skaravegen.

Lyses ut som totalentreprise

Kontraktsformen for prosjektet, som har en samlet kostnadsramme på 314 millioner kroner (2020-kroner), er totalentreprise.  

Det betyr at fylkeskommunen legger fram et konkurransegrunnlag hvor det blir beskrevet hvordan den nye veien er ventet å skulle bli.

Deretter er det opp til entreprenøren å prosjektere og lage byggetegninger selv. Framdriften blir tett fulgt opp av fagekspertene i Seksjon for Samferdsel, miljø og mobilitet i fylkeskommunen.

 

Fylkesveg 359 er hovedforbindelsen mellom Ulefoss og Lunde. Eksisterende fylkesveg gjennom Stoadalen er svingete, trang og har lav trafikksikkerhet.

På strekningen Odden–Lanna ligger vegen tett opp til eksisterende verneverdig boligbebyggelse. Den nye veien vil lede hovedtyngden av trafikken mellom Ulefoss og Lunde, vekk fra dette området.

Veien vil starte på motsatt side av Ulefossbrua, i krysset mellom rv. 36 og Romnesvegen.  Da riksveien ble bygd i sin tid, var det underskudd på stein til å bygge opp veien, derfor ble det sprengt en del av fjellet rett ved.  Dette ble laget som en fjellskjæring, med tanke på framtidig vei.  Nettopp denne skjæringen vil også bli tatt i bruk for den nye fylkesveien.

  Foto: Jarle Skoglund

Forsiden akkurat nå