NYHETER

Klart for Telemarks dyreste hull

Med en pris på 1,017 milliarder kroner skal NCC Construction de neste 4,5 år stå for byggingen av ny tunnel på E134 mellom Gvammen og Århus i Telemark.

Distriktssjef Knut Liavaag i NCC Constructions AS (t.v.) og regionvegsjef Kjell Inge Davik er fornøyde etter kontraktsignering. (Foto: Lars Helge Rasch, Statens vegvesen).
Distriktssjef Knut Liavaag i NCC Constructions AS (t.v.) og regionvegsjef Kjell Inge Davik er fornøyde etter kontraktsignering. (Foto: Lars Helge Rasch, Statens vegvesen).
15. okt. 2014 - 15:54

Onsdag 15. oktober ble kontrakten for tunneldriving på E134 Gvammen - Århus i Telemark skrevet under. Hullet i fjellet koster 1,017 milliarder kroner.

Kontrakten som ble undertegnet i dag er ikke bare for Telemarks dyreste hull i fjellet, det er også den største byggekontrakt som noen gang inngått i fylket.

 

Viktig for tungtrafikken

Regionvegsjef Kjell Inge Davik skrev under på vegne av Statens vegvesen Region sør. Han la vekt på betydningen av E134 som ferdselsåre mellom Østlandet og Vestlandet, og mente at med den 9,4 km lange tunnelen mellom Gvammen og Århus blir dette en langt bedre og tryggere veg.

- Ikke minst for tungtrafikken betyr dette mye. En stor del av tungtrafikken mellom de to landsdelene bruker E134, sa Davik. Han fortsatte med at det er en glede å starte på arbeidet med tunnelen. Det mente også prosjektleder Trude Holter.

- Denne tunnelen var første gang på tegnebrettet midt på 80-tallet, så det er godt å komme i gang etter om lag 30 år, sa hun.

 

Døgnkontinerlig drift

En annen som gleder seg er distriktssjef i NCC Construction AS Knut Liavaag.

- Vi er meget fornøyd med kontrakten vi er tildelt av Statens Vegvesen. NCC har solid erfaring med krevende tunnel- og infrastrukturprosjekter i Norge, og bygger blant det omfattende jernbanetunnelprosjektet Storberget på strekningen Farriseidet mellom Larvik og Porsgrunn. Dette kommer innbyggerne og de som ferdes i Telemark til gode, sa Liavaag.

Han ser fram til at arbeidene forhåpentligvis kan starte siste halvdel av november. NCC legger opp til døgndrift av anlegget. Det skal arbeides alle dager unntatt søndag, og tunnelen skal drives fra begge sider.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.