Denne rundkjøringen ved Kongshavn blir den framtidige forbindelsen mellom E 18 og havneområdene sør for sentrum i Oslo. (Ill. Statens vegvesen)
Denne rundkjøringen ved Kongshavn blir den framtidige forbindelsen mellom E 18 og havneområdene sør for sentrum i Oslo. (Ill. Statens vegvesen)

Klart for Sydhavna

Prosjektet Sydhavna på E 18 i Oslo er lyst ut. Det betyr entreprenørarbeid for flere hundre millioner kroner. Den som vil ha jobben, må regne ferdig innen 22. oktober kl. 12.

Hovedhensikten med prosjektet er å etablere en ny adkomstveg til de sørlige havnene i Oslo. Behovet for en slik veg oppsto da det ble vedtatt å etablere Fjordbyen. En forutsetning for å gjennomføre vedtaket er at det meste av havnene rundt Bjørvika frigjøres. Dermed øker trafikken på området som kalles Sydhavna. Det strekker seg fra Kongshavn til Ormsund.

Et helt nytt kryss sørge for bedre adkomstmuligheter for tungtrafikken til og fra havnene i området. Det består av en 6-armet rundkjøring på lokk over E 18. Fire armer er ramper til og fra E 18, en arm går mot en lokalveg og en går rett ut på en 185 meter lang bru som fører ned til havna.

 

Halvbru over Østfoldbanen

Oppgaven blir omfattende. Utbyggingen berører 900 meter av E 18, som får fire gjennomgående felt - to åpne og to som blir reservert for kollektivtrafikk. For å få plass til rampene til og fra rundkjøringen, må vegen utvides. En del av det nye vegarealet skal gå på utfylt område inntil en ny støttemur mot Østfoldbanen. Sør for rundkjøringen skal en del av E 18 gå på halvbru over banen. Støp av støttemuren og halvbrua blir en krevende jobb inntil tett trafikkerte jernbanespor.

Den som får kontrakten skal sprenge 11 300 kbm fjell , fjerne 30 000 kbm løsmasser, fylle 15 000 kbm i veglinjene og 42 000 kbm rundt konstruksjoner i Kongshavn, støpe 16 400 kbm betong og slå ned 250 stålkjernepæler med en samlet lengde på 3 000 meter.

Videre skal det fylles 2 500 kbm skumglass, 5 600 kvm skal sås eller beplantes og kabler og ledninger for strøm, tele, fiber, vann og avløp skal legges om.

1 360 kbm betong, 3 800 kbm asfalt og en lagerhall på 3 000 kvm skal rives.

 

514 millioner kroner

De nye vegene vil dekke et areal på 30 000 kvm. Midlertidige veger vil dekke et like stort areal.

Prosjekteringen er utført av Aas-Jakobsen.

De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 514 millioner 2012-kroner, som dekkes med bompenger og bevilgninger over statsbudsjettet.

Vegvesenet tar sikte på byggestart mot slutten av januar neste år. Omkjøringsmulighetene er dårlige, så det blir betydelig trafikk gjennom anleggsområdet. Byggetiden blir derfor romslig - fristen for ferdigstillelse går ikke ut før mot slutten av september i 2015.

Forsiden akkurat nå