En overdekning på flere hundre meter gjør tverrslag fra bybanetunnelen urealistisk. I stedet sprenges det en rømmingstunnel som blir Europas lengste tunnel for myke trafikanter.
En overdekning på flere hundre meter gjør tverrslag fra bybanetunnelen urealistisk. I stedet sprenges det en rømmingstunnel som blir Europas lengste tunnel for myke trafikanter. (Foto: Bybanen utbygging)

Bergen får Europas lengste gangtunnel

Om vel fire år får Bergen Europas lengste tunnel for fotgjengere og syklister. Den blir tre kilometer lang og skal gå parallelt med en like lang tunnel for Bybanen. Fristen for å prekvalifisere seg for anleggarbeidet går ut 20. april.

Tunnelene skal gå mellom Minde og Fyllingsdalen under fjellet Løvstakken sør for Bergen sentrum. Bakgrunnen for det dristige prosjektet er behovet for rømmingsveg for banetunnelen.

Overdekningen over tunnelene er på flere hundre meter. Å etablerere tverrslag ut i dagen i denne situasjonen er urealistisk. Løsningen blir en parallell rømmingstunnel. Når den likevel må etableres, mener byggherren at man like godt kan la myke trafikanter få glede av den.

Rømmingstunnelen får et tverssnitt på T7,5. Effektiv bredde blir 6 meter, hvorav syklister får 3,5 meter og fotgjengere 2,5 meter. Bybanetunnelen får profil T9,5.

Duk mot radonstråling

 

Avstanden mellom tunnelene blir 18 meter på det meste av strekningen. Mot endene øker den noe. Maksimal avstand blir 26 meter. Det blir forbindelse mellom tunnelene for hver 500. meter. G/s-vegtunnelen blir beskyttet mot vann og frost., trolig med en eller annen form for duk. Det blir også duk i sålen som skal beskytte mot radonstråling.

Bybanen utbygging som er byggherre, planlegger åpning av begge tunnelene i 2022, sannsynligvis om sommeren. Legging av skinnegang og kontaktledning gjennom banetunnelen er en tidkrevende oppgave, så det er nærliggende å tro at den andre tunnelen skal åpnes tidligere, men slik blir det ikke.

Mye justreringer i banetunnelen

 

Åge Johannes Haga er prosjektleder for den aktuelle strekningen. Slik forklarer han hvorfor myke trafikanter må vente:

- Entreprenøren skal bruke rømmingstunnelen som adkomst når skinnegangen legges. Når alt utstyret er på plass i banetunnelen, blir det en lang periode med justeringer. Denne perioden skal brukes til legge fjernvarme, vannledning og kabler gjennom rømmingstunnelen.

- Hva skal tunnelmassen brukes til?

- Mye vil gå med til utfylling for bybanetraséen i Store Lungegårdsvann. Hvis det blir masse til overs, har Bergen kommune bruk for fyllmasse andre steder, sier Haga.

Minimum 4, maksimum 7

 

Prosjekteringen er utført av Sweco. Av dem som melder seg på til prekvalifisering for anlegg av de to tunnelene, vil byggherren velge ut minimum 4 entreprenører, maksimum 7.

Utlysningen vil skje i slutten av mai. Haga regner med anleggstart rundt årsskiftet. Den jobben vil omfatte alt grunnarbeid i de to tunnelene. Det som blir sendt ut på egne entrepriser er belysning, ventilasjon og eventuelt overvåking i g/s-vegtunnelen, og arbeid med spor og kontaktledning i bybanetunnelen.

Prosjektet inngår i byggetrinn 4 i utbyggingen av bybanenettet. Når det blir ferdig, kan man reise mellom Bergen sentrum og Fyllingsdalen via Haukeland sykehus.

Forsiden akkurat nå