Anleggsarbeidene i Frudalstunnelen starter natt til 30. mai med sprengning av nisje
Anleggsarbeidene i Frudalstunnelen starter natt til 30. mai med sprengning av nisje (Foto: W. Bulach, Wikipedia)

Klart for oppstart av anleggsarbeidene i Frudalstunnelen i Sogndal

Ausratd Tunnel sikret seg oppdraget med å oppgradere Frudalstunnelen etter at et ras ødela deler av  det tekniske anlegget.

Det var i fjor vinter at et skred tok med seg det tekniske bygget på Sogndal-siden av Frudalstunnelen. Nå skal Statens vegvesen flytte bygget inn i tunnelen og i tillegg oppgradere lyset i innkjøringen til tunnelen.

 

Fem engreprenører hadde gitt tilbud på oppdraget:

Tilbyder:                                             Tilbudssum ekskl mva
Aurstad Tunnel AS 31.725.725,00
Fosse Maskin og Transport AS 33.708.045,80
AS Birkeland Entreprenørforretning 37.930.030,00
Mesta AS 33.982.571,30
BMO Tunnelsikring AS 40.178.150,00

Starter opp natt til 30. mai

Anleggsarbeidene starter natt til 30. mai med sprengning av nisje. I uke 28, 29 og 30 blir den avviklet ferie på anlegget og fri ferdsel i tunnelen. Etter ferien vil det foregå arbeider både på dagtid og natt.

På dagtid kommer entreprenøren til å grave, og på natten sprenge og jobbe med sprøytebetong. Trafikken vil bli styrt med ledebil.

– I forbindelse sprengningsarbeidet må vi stenge tunnelen i lange perioder. Trafikanter blir derfor oppmodet til å sjekke 175.no før de skal ut og kjøre. Her vil det bli opplyst om når tunnelen er åpen for gjennomkjøring. Omkjøringsveien er lang (via Gaularfjellet), og vi vil sørga for å varsle tydelig og i god tid, forteller prosjektleder Sveinung Hovland i en melding fra Statens vegvesen.

Frudalstunnelen har ÅDT på 1604 kjøretøy. Av dette er 22 prosent, eller 352, lange kjøretøy (tungtrafikk).

Les også

Forsiden akkurat nå