14. april 1997 gikk første salva på Hurumsiden for Oslofjordtunnelen under Drøbaksundet. Arbeidene med det nye løpet forventes å starte opp 2023.
14. april 1997 gikk første salva på Hurumsiden for Oslofjordtunnelen under Drøbaksundet. Arbeidene med det nye løpet forventes å starte opp 2023. (Foto: Erik Johansen / NTB)

Klart for ny Oslofjordtunnel: Men hvem vil ha 1.600.000 kubikkmeter stein?

Når arbeidet med et nytt løp i Oslofjordtunnelen starter opp i 2023, vil sprengningsarbeidene generere en stort masseoverskudd av sprengstein.

Allerede nå er Statens vegvesen ute i markedet for å finne  noen som kan være interessert i å ta hånd om massene, og bruke dem videre. 

Totalt skal det avhendes ca. 1.600.000 pam3 utsprengt berg og løsmasser. Det er i hovedsak rene masser, men det er også noe forurensede masser, herunder masser som inneholder uønskede arter, kalksement-stabiliserte masser, sålerensk fra tunnel etc, opplyses det i en veiledende utlysningen til Statens vegvesen.

Forutsatt at prosjektet godkjennes av Stortinget i løpet av inneværende år vil massene
være tilgjengelige i perioden 2023 – 2027.

1.600.000 kubikkmeter masse tilsvarer 160.000 lastebillass, om man beregner ca 10 kubikk i hvert lass.

I første omgang har Statens vegvesen gått ut med en veiledende utlysing av de store steinmassene, og den formelle utlysingen av kontrakten kommer i begynnelsen av februar.

Forsiden akkurat nå