Bildet viser vestre portal av Høyangertunnelen før oppgraderingen. VVB Engineering Ltd. har gode muligheter til å få ansvar for SRO- og elektromontasjen.
Bildet viser vestre portal av Høyangertunnelen før oppgraderingen. VVB Engineering Ltd. har gode muligheter til å få ansvar for SRO- og elektromontasjen. (Bilde: Google)

Klar ledelse til VVB i Høyangertunnelen

VVB Engineering Ltd har gitt et anbud på 28,7 millioner kroner på oppgradering av Høyangertunnelen. Det gir en ledelse på over 16 prosent til nærmeste konkurrent.

Oppgraderingen av Høyangertunnelen er delt i to entrepriser. Den første gjaldt
anleggsarbeid. Den blir avsluttet i neste måned.

Den andre entreprisen gjelder SRO- og elektroinstallasjoner. Vegvesenet har fått åtte anbud.

Mesta har gitt det nest laveste anbudet. Det er på 33,4 mill. Deretter følger tre firmaer med adresse i Oslo: Aventi Installation (33,9 mill.) Aldesa Construcciones Norway (36,6 mill.) og Eltel Networks (38,3 mill.). Øvrige anbydere er Kvinnherad Elektro (40,6 mill.), ABOT fra Tønsberg (41 mill.) og Multivolt fra Hyllestad (42,6 mill.).

En gang Norges lengste

Høyangertunnelen inngår i fylkesveg 55 i Sogn. Med en lengde på 7 543 meter var den Norges lengste vegtunnel da den ble åpnet i 1982. Som mange tunneler fra den tiden har den hatt stor behov for utbering.

Den opprinnelige vann- og frostsikringen besto ikke bare av PE-skum, men også av aluminiumsplater, som etter hvert begynte å løsne fra hengen. All gammel vann- og frostsikring er nå skiftet ut og erstattet med PE-skum.

Arbeidet som utføres i andre entreprise skal sikre at tunnelen får en standard som tilfredsstiller kravene i tunneldirektivet.

Færre og kraftigere vifter

Den som får kontrakten skal fjerne alle installasjoner i tunnelen og erstatte dem med blant annet 102,5 km kabler, 560 lysarmaturer, 300 rømmingslysarmaturer, 19 tavler, 14 UPS, 80 innvendig belyste skilt og 42 nødtelefoner.

Entreprisen omfatter også montering av vifter, men ikke levering. Det blir satt ut som en egen entreprise. Antall vifter blir redusert fra 28 til 16, men ventileringskapasiteten blir likevel økt fordi de nye viftene blir kraftigere.

I anleggstiden blir det kolonnekjøring gjennom tunnelen. Innen 1. november neste år skal arbeidet være avsluttet.

Forsiden akkurat nå