RIKSVEI 41

Kjevikveien i Kristiansand: Signerte kontrakt med TT Anlegg

I dag ble det signert kontrakt mellom TT Anlegg og Statens vegvesen for utbedringen av riksvei 41 Timenes-Hamresanden.

Signeringen fant sted på Statens vegvesens prosjektkontor Baneheia i Kristiansand fredag 12. august kl. 12. Fv. Ragnar Hellerslien, prosjekteringsleder; Janicke Nicolaisen, byggeleder; Jan Helge Egeland, prosjektleder, alle i Statens vegvesen. Via Teams også fra Statens vegvesen: Svein Røed, prosjekteier; Linda Kjellin Karlsen, byggherrestøtte og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør. For TT Anlegg: Eirik Spilling, markedssjef; Jan Mydland, prosjektleder; Kristen Homme, prosjektleder og Teis Inge Risnes, kalkulasjon.
Signeringen fant sted på Statens vegvesens prosjektkontor Baneheia i Kristiansand fredag 12. august kl. 12. Fv. Ragnar Hellerslien, prosjekteringsleder; Janicke Nicolaisen, byggeleder; Jan Helge Egeland, prosjektleder, alle i Statens vegvesen. Via Teams også fra Statens vegvesen: Svein Røed, prosjekteier; Linda Kjellin Karlsen, byggherrestøtte og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør. For TT Anlegg: Eirik Spilling, markedssjef; Jan Mydland, prosjektleder; Kristen Homme, prosjektleder og Teis Inge Risnes, kalkulasjon. Foto: Samir Kolukcija/Statens vegvesen
12. aug. 2022 - 14:14

Den er også kjent som Kjevikveien. Prosjektet er en totalentreprise, og all nødvendig prosjektering skal utføres av entreprenøren.

Janicke Nicolaisen, byggeleder i Statens vegvesen, er veldig glad for at veien nå kan begynne å utbedres til stor nytte og økt trafikksikkerhet for alle trafikanter.

Kart over området for prosjektet. <i>Illustrasjon:  Visuell kommunikasjon/Statens vegvesen</i>
Kart over området for prosjektet. Illustrasjon:  Visuell kommunikasjon/Statens vegvesen

– Vi ser frem til et godt samarbeid med entreprenør og skal gjøre alt vi kan for å skape minst mulig ulemper for naboene til anleggsplassen samt alle trafikantene i området under byggeperioden, sier Nicolaisen i en pressemelding fra Vegvesenet. 

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik signerte kontrakten for Statens vegvesen og markedssjef Eirik Spilling for TT Anlegg. Jan Helge Egeland i Statens vegvesen er prosjektleder. 

Dette er noen av arbeidene som skal gjøres:

  • Avkjøringsfelt på E18 østgående forlenges med omtrent 250 meter for å unngå kødannelse på E18. Det innebærer også forlengelse av gang- og sykkelkulvert under E18 og ny busslomme.
  • Kapasitet mellom de to rundkjøringene ved Timenes økes med et ekstra kjørefelt.
  • Riksvei 41 fra Timeneskrysset til rundkjøring ved Lauvåsen skal bygges etter H2 veistandard, dvs. tofeltsvei med midtdeler og midtrekkverk, bredde 12-12,5 meter. 
  • Ny gang- og sykkelveg (3,5 meter bred) fra Lauvåsen til Timeneskrysset. 
  • De to rundkjøringene i Timenesområdet skal utvides og flyttes noe på grunn av geometrien til veien. Omkringliggende veier og øvrig infrastruktur tilpasses til de utvidede og flyttede rundkjøringene.
  • Ny gang- og sykkelvei fra rundkjøring ved Lauvåsen til eksisterende gang- og sykkelveg ved Hamresanden, også denne 3,5 meter bred. 
  • Deler av eksisterende vei ved Hamresanden skal flyttes mot sjøen for å få plass til gang og sykkelveien på innsiden av veien.
Signeringen fant sted på Statens vegvesens prosjektkontor Baneheia i Kristiansand fredag 12. august kl. 12. Fv. Ragnar Hellerslien, prosjekteringsleder; Janicke Nicolaisen, byggeleder; Jan Helge Egeland, prosjektleder, alle i Statens vegvesen. Via Teams også fra Statens vegvesen: Svein Røed, prosjekteier; Linda Kjellin Karlsen, byggherrestøtte og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør. For TT Anlegg: Eirik Spilling, markedssjef; Jan Mydland, prosjektleder; Kristen Homme, prosjektleder og Teis Inge Risnes, kalkulasjon. <i>Foto:  Samir Kolukcija/Statens vegvesen</i>
Signeringen fant sted på Statens vegvesens prosjektkontor Baneheia i Kristiansand fredag 12. august kl. 12. Fv. Ragnar Hellerslien, prosjekteringsleder; Janicke Nicolaisen, byggeleder; Jan Helge Egeland, prosjektleder, alle i Statens vegvesen. Via Teams også fra Statens vegvesen: Svein Røed, prosjekteier; Linda Kjellin Karlsen, byggherrestøtte og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør. For TT Anlegg: Eirik Spilling, markedssjef; Jan Mydland, prosjektleder; Kristen Homme, prosjektleder og Teis Inge Risnes, kalkulasjon. Foto:  Samir Kolukcija/Statens vegvesen

Trafikken på E18 skal gå som i dag, med to kjørefelt i hver retning, i hele byggefasen. Busstoppet på E18 og tilhørende gang- og sykkelveinett skal også være i drift i hele anleggsfasen.

Riksvei 41 skal være i drift gjennom hele anleggsperioden.

Gang- og sykkelveien skal etableres i et område som er preget av myr, sump og kvikkleire.

Les også

Skroter E18-utbygging til Asker: – Ubegripelig

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.