Yvonne Wold er kjerringa mot strømmen – eller som noen motstandere kaller henne: En Guttelvik i fåreklær.
Yvonne Wold er kjerringa mot strømmen – eller som noen motstandere kaller henne: En Guttelvik i fåreklær. (Foto: Kjell Herskedal)

Kjerringa mot strømmen blant Møre og Romsdals fylkespolitikere: Sier nei til Nordøyvegen

Før jul skal de 47 representanene i fylkestinget i Møre og Romsdal avgjøre om det skal brukes 5 milliarder kroner til å bygge Nordøyvegen, Midt-Norges største vegprosjekt noen gang.

Nordøyvegen skal gi fastlandssamband for 2900 mennesker i Haram og Sandøy kommuner.

Hittil har 46 sagt ja til å bygge Nordøyvegen. Kun én sier nei: 41 år gamle Yvonne Wold fra SV.

«Guttelvik i fåreklær»

Yvonne Wold er en slags kjerringa mot strømmen. I kommentarfeltet har meningsmotstandere kalt henne en «Guttelvik i fåreklær». Ottar Brage Guttelvik er identisk med fylkesrådmannen i Møre og Romsdal som gang på gang har forsøkt å forklare fylkestingsrepresentantene at dette prosjektet har Møre og Romsdal ikke råd til å bygge. Så langt er det bare Yvonne Wold som har lyttet til hans råd.

Yvonne Wold vil heller bruke penger på bedre ferjefrekvens og bedre vedlikehold av eksisterende veger og bruer. Foto:  Kjell Herskedal

– Dersom finansieringsløsningen fra Staten hadde vært bedre, ville også jeg ha prioritert Nordøyvegen. Men når kapitalkostnadene blir så voldsomme at fylkeskommunen ikke kan bære dem de første årene, mener jeg at vi må prioritere det som er lovpålagt og det som gir trygg fremkommelighet og et forsvarlig tjenestetilbud i hele fylket. Realisering av Nordøyvegen vil ramme både investeringsmulighetene og driftsbudsjettet brutalt. Gjelden til fylkeskommunen vil bli så høy at hele det politiske handlingsrommet forsvinner i årevis. Det er dramatisk, sier Yvonne Wold til veier24.no

Vil heller bruker penger på bruer som forfaller

I Møre og Romsdal er det mange tunneler som ikke oppfyller tunnelforskriftene. Yvonne Wold vil også gjerne bruke mer penger på bruer som forfaller, på rassikring, dekkelegging og på bedre frekvens på flere ferjesamband.

Etterslepet på vegvedlikeholdet i fylket er på norgestoppen: 6 milliarder kroner, eller 1 milliard mer enn det vil koste å bygge Nordøyvegen.

– Vi har 1151 bruer å ta vare på. Noen må rives og erstattes med ny bru. Ferjekaier må utbedres for 650 millioner kroner. Det kan heller ikke være slik at bygging av Nordøyvegen skal føre til nedlegging av videregåede skoler i distriktene, sier Yvonne Wold.

 Yvonne Wold (41)

Bor: Åndalsnes, Møre og Romsdal

Utdannet lærer – jobber som rådgiver i oppfølgingstjenesten

Bakgrunn: Åtte år i kommunepolitikken, tre år i fylkespolitikken for SV

Eneste fylkestingsrepresentant som sier nei til Nordøyvegen

– Vi er i økonomiske vansker

Hun mener at en eventuell godkjennelse fra Samferdselsdepartementet av bompenger i 40 år ikke bør være avgjørende, rett og slett fordi belastningen på fylkeskommunens budsjett vil bli for tøff de første årene, samtidig som den totale regningen bare blir større.

– Vi er allerede i økonomiske vansker. I en slik situasjon kan ikke jeg som ansvarlig fylkespolitiker være med på å belaste fylkeskommunens budsjett med ytterligere 170 millioner kroner i renter og avdrag hvert eneste år, sier Yvonne Wold.

LES OGSÅ: Det kan ta tid før Møre og Romsdal får svar på søknaden om 40 års bompengeinnkreving for Nordøyvegen

Forsiden akkurat nå