Kjempesprik på skredsikringsoppdrag: Billigst 56 millioner - dyrest 128 millioner

Vurderingen av hva som er riktig pris på å sikre fv. 450 mot snøskred mellom Dalen og Valle i Setesdal, er tydeligvis ulik mellom entreprenørene.

Fv. 450 mellom Dalen og Valle i Setesdal er svært utsatt for snøskred. Nå skal den sikres slik at den blir betydelig tryggere.
Fv. 450 mellom Dalen og Valle i Setesdal er svært utsatt for snøskred. Nå skal den sikres slik at den blir betydelig tryggere. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen, Vestfold og Telemark fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
17. feb. 2022 - 15:09

Åtte entreprenører har gitt pris på oppdraget fra Vestfold og Telemark fylkeskommune, men det er det lokale entreprenørfirmaet Telemark Transport og Entreprenørsentral som har det laveste tilbudet og er innstilt som vinner av oppdraget.

Fylkesvei 241 Buskerud
Les også

Konkurrent mener entreprenøren ikke er kvalifisert til å bygge vei

 

Her er tilbudene som var kommet inn ved anbudsåpning:

Entreprenør Tilbudssum
Telemark Transport og Entreprenørsentral AS 56 742 562
Felle Maskin AS 59 733 571
Brdr. Thorkildsen AS 60 141 713
Bertelsen & Garpestad AS 60 826 94
Hovden Hytteservice AS 75 088 780
Nomeland Maskin AS 97 358 863
Hæhre Entreprenør AS 118 358 018
Hagen Maskin AS 128 368 552

– Prosjektet er et samarbeid med Agder fylkeskommune og skal stå ferdig i 2024, opplyser
byggeleder Lars Lund i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

I over 800 meters høyde

Fylkesveien går i over 800 meters høyde på strekningen som skal skredsikres. Det er tre punkter på veien som er spesielt utsatt for skred. Felles for alle disse stedene er at fjellet går tett inn til fylkesveien. For å sikre veien skal en stor del av Lauvåsen i Agder sprenges vekk. Skjæringen vil bli om lag 15 meter inn fra veien, slik at veggen som blir stående igjen blir over 30 meter høy.

Totalt skal rundt 70 000 kubikkmeter fast fjell sprenges ut av Lauvåsen. Mesteparten av denne steinen skal brukes til å bygge opp ny vei forbi de to skredutsatte stedene Voilen og Ullsteinane.

Bygger to fangvoller

Naturstein fra fjellskjæringen skal også benyttes til å bygge opp to fangvoller som blir på til sammen 6 500 kvadratmeter. Vollene skal bygges der hvor veien går i dag, når skred kommer vil snøen bli fanget opp av vollene. Vollene blir seks meter høye.
Fv. 450 kan stenges for all trafikk ved arbeider med å ta ned fjellet i skjæringen ved Lauvåsen i perioden 10. mai - 30. juni 2022. Veien skal åpnes morgen kl. 07-08 og ettermiddag kl. 16-17 for å slippe gjennom trafikk.

– I perioden 1. juli til 1. oktober tillates veien stengt i inntil 15 minutter, trafikken skal slippes gjennom fra begge sider før veien kan stenges i disse periodene, sier byggeleder Lars Lund.

Laks inne på SalMar sitt foredlingsanlegg på Frøya i Midt-Norge. Bedriften er blant de som har søkt om unntak fra kravene om å rense utslippsvann.
Les også

Krever at de skal bruke den beste renseteknologien – fiskeindustrien er uenig

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.