Kjempesprik i Gudvanga- og Flenjatunnelen

Entreprenørene er rykende uenige om hvor mye de skal ta for å oppgradere Gudvanga- og Flenjatunnelen på E16. Kraftmontasje leder med et anbud på 261,9 millioner kroner. Det høyeste anbudet er 55 prosent høyere.

Når Gudvangatunnelen (til venstre) og Flenjatunnelen er oppgradert om to år, har de fått utstyr som ikke var obligatorisk i nye tunneler for få år siden. Veldig mye rart skal skje hvis ikke oppdraget går til Kraftmontasje.
Når Gudvangatunnelen (til venstre) og Flenjatunnelen er oppgradert om to år, har de fått utstyr som ikke var obligatorisk i nye tunneler for få år siden. Veldig mye rart skal skje hvis ikke oppdraget går til Kraftmontasje. Gule Sider
1. mars 2018 - 14:51

Firmaet som leder konkurransen holder til i Vestnes i Romsdal. Inntil nylig var det kjent som ONE Nordic Kraftmontasje.

Andreplassen holdes av et arbeidsfellesskap mellom Flage Maskin fra Voss og Kvinnherad Elektro, som 295,5 mill. for jobben.

Spranget til nr. tre er enda høyere. Scanmatic fra Arendal har gitt et anbud på 354,9 mill.

Aller høyeste ligger Risa fra Hå på Jæren som vil ha 410,4 mill. for jobben.

De laveste anbudene ligger omtrent der Vegvesenet regnet med at de skulle ligge.

Gudvangatunnelen er 11 428 meter lang, Flenjatunnelen er 5 053 meter. Det aller meste av arbeidet skal utføres i Gudvangatunnelen. Den viktigste årsaken til det er ikke at den er lengst, men at Flenjatunnelen ble oppgradert i 2010. Det som skal gjøres der, dreier seg først og fremst om installering av utstyr som ikke var obligatorisk da Tunnelsikkerhetsforskriften trådte i kraft i 2007.

I Gudvangetunnelen skal det blant annet leveres og monteres 13 km kabelstige, 92 km elkraftkabel, 115,5 km signalkabel, 26 km fiberkabel, 11,4 km strålekabel, 280 km trekkerør, 8 hovedtavler, 8 nødstrømstavler og 8 SRO-tavler, 16 UPS, 112 nødstasjonskap, 169 skilt og 145 videokameraer.

Den som får kontrakten skal også føre opp 8 nye tekniske bygg, hvorav 6 inne i tunnelen. Montering og tilkobling av 108 vifter inngår i entreprisen, men ikke levering. Sprenging i forbindelse med tekniske bygg og snunisjer inngår heller ikke. Det er utført i egen entreprise.

Et av kravene som har kommet etter 2007 er at tunnelene skal ha oppsamlingskummer for brannfarlig væske som kan renne ut av biler, først og fremst etter ulykker. En slik kum skal etableres i begge tunnelene.

Et annet krav er radar i forbindelse med automatisk hendelsesdetektering (AID). Til sammen 70 radarer skal inn i de to tunnelene. Det skal også være høyttaleranlegg som gjør det mulig å gi de vegfarende beskjed om hvordan de skal forholde seg hvis en ulykke inntreffer. Til sammen 275 høyttalere skal monteres.

Jobben må være fullført innen utgangen av 2019.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.