Alt tyder på at Skanska skal bygge denne brua. Vegvesenet håper at den er klar til bruk i september neste år. Brua er prosjektert av Aas-Jakobsen.
Alt tyder på at Skanska skal bygge denne brua. Vegvesenet håper at den er klar til bruk i september neste år. Brua er prosjektert av Aas-Jakobsen.

Kjempeledelse til Skanska på Brandangersundet bru

Skanska har tatt en soleklar ledelse i kampen om kontrakten på Brandangersundet bru i Sogn. Anbudet på 104,806 millioner kroner er 17,5 prosent lavere enn det laveste fra konkurrentene. Likevel er det høyere enn Vegvesenets overslag.

Fire entreprenører ga pris på jobben. Nest lavest ligger Kruse Smith med 127,12 millioner, fulgt av Bilfinger Berger (130,254 mill.) og Christie & Opsahl (139,422 mill.).

Brandangersundet bru skal bygges i Gulen kommune, hvor den skal knytte Sandøyna til fastlandet. Det er en nettverksbuebru med et hovedspenn på 220 meter. I dag finnes det bare to slike bruer i Norge, den lengste av dem har et 84 meter langt hovedspenn.

Når man tøyer grensene så langt, er det vanskelig å gjøre nøyaktige kalkyler på forhånd. Vegvesenet var derfor forberedt på litt av hvert, men man håpet at laveste anbud ville ligge under 100 millioner kroner. Brua inngår i en fylkesveg, og prosjektleder Aril Hanekamhaug kan ikke utelukke at man må gå en ny runde i fylkestinget før finansieringen er i orden.

Brandangersundet bru blir 285 meter lang. Sidespennene blir 30 og 35 meter lange. Entreprisen omfatter alt arbeid på brua, inkludert landkar, pilarer og grunnarbeid.

Når brua blir ferdig, kan trekantsambandet Skipavik-Sløvåg-Leirvåg erstattes med et pendelsamband over Fensfjorden mellom Sløvåg og Leirvåg. Tilstøtende veger på begge sider av Brandangersundet er fullført. Hvis det går slik Vegvesenet håper, blir det byggestart i september og bruåpning et år senere.





Forsiden akkurat nå