På en julidag som denne kan det være dårlig med fotgjengere og syklister i Dølebakken, men resten av året er det behov for et mye bedre tilbud til dem. Her skal det bli både sykkelveg og skikkelig fortau på begge sider av kjørebanen.
På en julidag som denne kan det være dårlig med fotgjengere og syklister i Dølebakken, men resten av året er det behov for et mye bedre tilbud til dem. Her skal det bli både sykkelveg og skikkelig fortau på begge sider av kjørebanen. (Bilde: Google)

Kaare Mortensen leder i Sandefjord

Kaare Mortensen fra Larvik vil ha 18,012 millioner kroner for nye fortau og sykkelveger langs fylkesveg 275 i Sandefjord. Det er det laveste av fem anbud, og det holder til en ledelse på 6,7 prosent.

Alle deltakerne i konkurransen holder til i Vestfold. Bak lederen følger:

Marthinsen & Duvholt fra Sandefjord    19,219 mill.
Oscar og Tormod Wike fra Tønsberg      19,853 mill.
Arne Olav Lund fra Larvik                         21,175 mill.
Carl C. Fon fra Sandefjord                        22,898 mill.

Som mange andre fylkesveger i tettbygde strøk har fv 275 mange navn. På strekningen som skal utbedres nå, heter den Dølebakken. Den er ca. en kilometer lang.

Forholdene i dag er dårlige for myke trafikanter. Det er et slags fortau på begge sider av kjørebanen, men på deler av strekningen er det veldig smalt og nesten gjenngrodd.

Nå skal det bli skikkelig fortau på begge sider. På den ene halvparten av strekningen blir det også sykkelveg på begge sider. Den andre halvparten, som ligger nærmest sentrum, er brattere og har tettere randbebyggelse. Her er det ikke plass til sykkelbane på begge sider hvis man vil unngå å rive hus, derfor blir det bare sykkelbane oppover.

Til sammen skal det sprenges 950 kbm for å gi plass til utvidelsene. For å begrense inngrepene i eiendommene blir det støpt flere nye støttemurer. 200 kbm betong vil gå med til dem.

Oppdraget omfatter også etablering av nytt veglys med LED-armaturer på hele strekningen.

Prosjekteringen er utført av Asplan Viak. Jobben må være fullført innen 1. oktober neste år.

Forsiden akkurat nå