Oslo (NTB-Alexander Vestrum): De to sier til Klassekampen at det er helt unødvendig at saken kommer opp for Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, slik Frp, Høyre og Venstre har varslet.
– Inhabilitetsproblematikken kommer overhodet ikke inn, fordi hun ikke opptrådte som statsråd, men som vanlig politiker i en sak utenfor hennes eget ansvarsområde, klart nok ut fra et lokalpolitisk engasjement, sier Jan Frithjof Bernt, som er professor ved Universitetet i Bergen.
– En ikke-sak
– Jeg ser ikke noe lovstridig i dette, og det ligner veldig på en ikke-sak, sier Eivind Smith, professor ved Universitetet i Oslo.
Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen ønsket at den nye traseen på europavei 16 gjennom Lærdal skulle legges som vei, en vei som ville kommet til å gå 300 meter unna huset til Navarsete.
En uke før den rødgrønne regjeringen gikk av tok Navarsete kontakt med miljøvernminister Bård Vegar Solhjell med ønske om å legge veien i tunnel. Solhjell behandlet saken som en innsigelsessak og avgjorde at veien skal legges i tunnel. Dette ga ifølge NRK en ekstraregning på 400 millioner kroner.
Kompromissforslag
Daværende samferdselsminister, Navarsetes partikollega Marit Arnstad, gikk inn for en kortere tunnel, skriver VG og Dagens Næringsliv torsdag.
– Et fornuftig kompromiss. En kort tunnel er en god mellomløsning. Framstillingen om at den endelige avgjørelsen kom stikk i strid med fagetatenes anbefaling er gal, sier Arnstad til Dagens Næringsliv.
Navarsete uttalte onsdag til NTB at hun gjerne forklarer seg om saken.
– Dersom det blir aktuelt, er jeg selvsagt beredt til å forklare meg for Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité. Der skal jeg gjøre greie for hvordan politikere best kan følge opp lokale vedtak, sa Sp-lederen. (©NTB)