PROSJEKTER

Innspill til ny NTP: Her er de 18 nye strekningene Nye Veier vil bygge ut selv

– Dette er strekninger hvor ny vei vil gi stor nytte for de som bruker den, sier Nye Veier-sjefen.

Kartet viser veistrekningene Nye Veier ønsker å bygge. Se flere detaljer nede i saken.
Kartet viser veistrekningene Nye Veier ønsker å bygge. Se flere detaljer nede i saken. Ill: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
18. mars 2020 - 16:05
 
 

– Nye Veier foreslår disse strekningene med utgangspunkt i analyser av hele riksveinettet. Strekningene vi foreslår til utvidelse av vår portefølje har høy risiko for ulykker, dårlig fremkommelighet og lave hastigheter. Dette er strekninger hvor ny vei vil gi stor nytte for de som bruker den, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier i en pressemelding i forbindelse med at innspillene til ny Nasjonal Transportplan nå er klare.

Nye Veiers forslag kommer som et svar på oppdraget fra Samferdselsdepartementet i arbeidet med NTP. Dette er oppdrag nummer ni i forberedelsene til NTP. 

– Vi legger vekt på å løse de viktigste utfordringene først. Vi har analysert hardt skadde og drepte per personkilometer, gjennomsnittsfart og trafikkbelastning for disse strekningene. Spesielt distrikter og tettsteder utenfor de store byene vil dra nytte av rask og sikker reisevei – eksempelvis gjennom økt tilgang på arbeidskraft. Nye Veier har også synliggjort hvor stor utbyggingsportefølje selskapet kan klare å gjennomføre gitt ulike nivåer på det årlige statlige finansielle bidraget, sier Aanesland.

Ved å gi Nye Veier nye strekninger kan sentrale utfordringer i dagens transportkorridorer løses og gi mer vei for pengene. Strekningene vil knytte arbeidsmarkeder sammen og utløse økt produktivitet i næringslivet.

– Vårt mål er 40 prosent reduksjon av klimagassutslipp i byggefasen og 75 prosent reduksjon i driftsfasen regnet fra oppstartsåret i 2016.  Vi har i vårt NTP-innspill foreslått at våre anleggsplasser skal bli fossilfrie slik at utslipp i ikke-kvotepliktig sektor under bygging og drift bli nærmest lik null. Vi skal redusere utslippene og minske inngrep i naturmiljøet i alle våre utbygginger. Nye Veiers arbeid for å redusere klimagassutslippene er i mindre grad avhengig av hvor veiene bygges, sier Aanesland.

Oljebransjen sliter med å sikre at de får reist alle offshore-turene de har planlagt i år, fordi helikopterprodusenten har utfordringer med å levere alle delene.
Les også

Helikopterprodusent tar nye grep for å løse offshore-floken

–Vi har stor bevissthet på kostnader

Nye Veier-sjefen viser til at selskapet til nå har oppnådd opp mot 20 prosent besparelser i sine prosjekter.

– Utgangspunktet for Nye Veier er at det er mulig å oppnå en total kostnadsreduksjon på 35 prosent på utbyggingene sammenlignet med 2016 nivå. Skal dette kunne oppnås, må veiutforming basere seg på samfunnsøkonomiske vurderinger og funksjonelle veinormaler, sier hun.

– Nye Veier har gitt mer ny vei for pengene. Det har vi nådd med stor bevissthet på kostnader i det enkelte prosjekt og gjennom effektiv prioritering av prosjekter. Hva skal veien løse for hvem? Våre strategier skal utvikles videre i arbeidet for å effektivisere transportsystemet, sier Aanesland.

Det haster å få på plass midler på de ulykkesutsatte strekningene, mener Morten Stordalen (Frp). – For Oslofjordtunnelen handler det for eksempel om å få en rømningstunnel til ikke hvis, men når, det begynner å brenne igjen.
Les også

Frp om NTP: – En Vestfold-fiendtlig regjering

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.