DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Fylket tar mer av risikoen: Lyser ut fem driftskontrakter med ny kontraktsmal

Innlandet fylkeskommune har laget en ny kontraktsmal, der byggherren i større grad enn før betaler for utført arbeid.

Aud M. Riseng er samferdselssjef i Innlandet fylkeskommune
Aud M. Riseng er samferdselssjef i Innlandet fylkeskommune Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
26. feb. 2020 - 13:02

Etter at fylkesvegadministrasjonen ble skilt ut fra Statens vegvesen og lagt inn under de nye fylkeskommunene, må hver enkelt fylkeskommune finne ut hvordan de vil organisere driften av vegnettet sitt. Fem av dagens driftskontraker i Innlandet går fram til 1. september 2020, forteller Innlandet i en pressemelding.

Etter denne datoen vil fylkesvegene i kontraktsområdene Nord-Gudbrandsdalen, Sør-Gudbrandsdalen, Nord-Østerdalen, Sør-Østerdalen og Trysil-Engerdal-Rendalen bli driftet i regi av fylkeskommunen, atskilt fra Vegvesenets riksvegkontrakter.

Det blir stadig flere hurtigladere langs norske veier.
Les også

Rekordtempo i bygging av hurtigladere

Bort fra rundsum

De nye driftskontraktene i Innlandet vil i større grad betale for faktisk utført arbeid, så lenge arbeidet er i tråd med vegeierens overordnete mål for vegene. Oppgjøret blir i mindre grad basert på rundsummer. Byggherren vil ha en aktiv rolle ved gjennomføringen av kontraktene, som legger opp til tett samhandling i hele kontraktsperioden.

– På denne måten ønsker vi å ta en større del av risikoen ved å drifte fylkesvegnettet, særlig med tanke på vinterdrift, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet fylkeskommune. –Vi ønsker å bidra til at entreprenører utfører de riktige tiltakene, til rett tid. En stor del av arbeidet blir derfor kompensert gjennom oppgjør basert på avtalte måneds- og timepriser.

Utvanningen av forslaget påvirker også norske selskaper.
Les også

En rekke norske selskaper slipper å følge nye bærekraftregler

Færre konflikter

Ved å legge om profilen på driftskontraktene på denne måten håper Innlandet fylkeskommune at det blir færre konflikter mellom byggherre og entreprenør. Kontraktene blir også enklere å regne på, og driftsentreprenørene slipper å legge inn generell kompensasjon for risiko.

Fylkeskommunen har utviklet en egen standard for entreprenører som vil være med og konkurrere om driftskontraktene til Innlandet. Den gir beskrivelser og viktige føringer for hvordan byggherren ønsker at arbeidet skal utføres. Dokumentet «Operativ standard for Innlandet» (OSI) er tilgjengelig for entreprenørene på Innlandet fylkeskommune sin nettside.

Selve konkurransegrunnlaget for de fem nye driftskontraktene blir lagt ut i databasen Doffin i midten av mars. Konkurransegrunnlaget vil inneholde nærmere beskrivelser av geografiske forhold, brøyteroder, krav til mannskap og utstyr osv. for hvert enkelt kontraktsområde.

87 menn og 31 kvinner omkom i trafikken i 2023, viser Vegvesenets foreløpige tall.
Les også

118 døde i trafikken i fjor: – Uoppmerksomhet er en medvirkende årsak i én tredel av dødsulykkene

Nye miljøkrav

Innlandet fylkeskommune ønsker å påføre klimaet så lite skade som mulig i forbindelse med bygging, drift og vedlikehold av fylkesvegene. Derfor stiller de nye driftskontraktene krav til begrenset utslipp av partikler og skadelige klimagasser fra kjøretøy og maskiner som brukes til drift og vedlikehold.

– Det er kort tid til de nye kontraktene begynner å løpe, sier Aud M. Riseng. – Derfor gir vi de nye driftsentreprenørene ett år til å tilpasse maskinparken sin til de nye miljøkravene våre.

Mizanur Rahaman, prosjektleder i Statens vegvesen
Les også

Lovende test for el-lastebil: – En av de mest krevende veiene vi har

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.