DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Innlandet fylke lyser ut 6-10 vedlikeholdskontrakter over nyttår

Det nye fylket vil korte ned på tilbudsfristene.

Fra nyttår er det fylkene selv som har ansvar for å utbedre fylkesveiene. Innlandet fylke har begynte å lyse ut vedlikeholdskontrakter.
Fra nyttår er det fylkene selv som har ansvar for å utbedre fylkesveiene. Innlandet fylke har begynte å lyse ut vedlikeholdskontrakter. Illustrasjonsfoto: Jarle Skoglund
12. des. 2019 - 14:03

Hedmark fylkeskommune (en del av Innlandet fylkeskommune fra nyttår) har kunngjort at etaten i januar og februar lyser ut et sted mellom seks og ti kontrakter for veivedlikehold i Innlandet.

Det blir både ettårige og flerårige kontrakter.

Kontraktene vil dreie seg om forskjellige typer veivedlikehold.

Forarbeidskontraktene inneholder:

  • Reetablering av grøfter
  • Skifte av defekte stikkrenner og avkjøringsrenner
  • Rensk av kummer og sluk
  • Utbedring av kantheng
  • Punktvise masseutskiftinger som er kortere enn 30 meter for å fjerne store steiner som kommer opp gjennom vegkroppen.

Asfaltkontraktene inneholder:

  • Fjerning av torvkant
  • Feiing
  • Fresing
  • Oppretting og nye slitelag på veinettet

Forsterkningskontraktene inneholder:

  • Reetablering av grøfter
  • Skifte av defekte stikkrenner og avkjøringsrenner
  • Dypstabilisering med tilsetting av bitumen
  • Nytt bærelag ved behov
  • Nytt slitelag

Rekkverkskontraktene inneholder:

  • Rehabilitering, skadeutbedring og nysetting av vei- og brurekkverk

Fylkeskommunen har nylig sendt ut en veiledende kunngjøring for å redusere tilbudsfristen for kontraktene.

Anslått dato for når kontraktene kommer ut i markedet er 15.  januar 2020.

Startdato for kontraktene er anslått til 2. mai 2020.

Fylkesveiene på Vestlandet og i Nord-Norge trenger mest til vedlikehold og utbedringer.
Les også

Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.