PROSJEKTER

Innlandet firer ikke en tomme overfor Nye Veier: Må bygge gang- og sykkelvei

Fylkesutvalget ga ikke Nye Veier medhold i klagen på tidligere vedtak.

Fylkesvei 2522 i Øyer går parallelt med E6, og har i dag ingen gang- og sykkelvei.
Fylkesvei 2522 i Øyer går parallelt med E6, og har i dag ingen gang- og sykkelvei. Foto: Google maps
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. feb. 2021 - 10:37

Trafikksikkerhet er så viktig, at selskapet som skal bygge ny E6 mellom Storhove og Øyer, må bygge gang- og sykkelvei på fylkesveien som vil gå parallelt med nye E6.

Det slår flertallet i fylkesutvalget i Innlandet fylke fast, etter å ha behandlet en klage fra Nye Veier på tidligere vedtak i saken.

Bakgrunnen for uenigheten mellom veiselskapet og de lokale myndighetene er at bompengeproposisjonen som bestemmer hvor mye penger Nye Veier får til prosjektet, ble vedtatt før reguleringsplanen var ferdig.

Dermed ble det bestemt hvor mye penger E6-prosjektet får, før detaljene om hva som skal utføres av tiltak på sideveiene var kjent.

Les også

Setter inn nye elektriske ferger på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna

– Staten har penger

Fylkesvei 2522 kan få mye mer trafikk, når bilistene må betale bompenger for å kjøre på E6. For å godkjenne detaljreguleringsplanen for prosjektet, la Øyer kommunestyre derfor inn en forutsetning om at Nye Veier må bygge gang- og sykkelvei på strekningen Ensby-Måkerudgutua.

Nye Veier mener at det blir for dyrt.

Før klagen fra Nye Veier ble behandlet i fylkesutvalget, hadde den vært oppe i samferdselsutvalget den 27. januar. Der sa Mona Cicilie Stormoen (Ap) at det å bygge en ny motorvei ikke skal gå ut over trafikksikkerheten på andre veier i området.

– Nye Veier forteller stadig om at de sparer store summer på prosjektene sine. Her må de betale for god trafikksikkerhet på fylkesveien som får økt trafikk. Staten har penger til det, sa Stormoen.

Den nye brua over Reisaelva i Nordreisa skal skyves på plass over elva når den er klar.
Les også

Denne brua skal først bygges på en fotballbane

Ingen forskjellsbehandling

På møtet i samferdselsutvalget lurte Haldor Ødegård (Sp) på om fylkeskommunen har behandlet Nye Veier og Statens vegvesen likt, når de to statlige aktørene har bygget ut riksveier med bompenger. Ødegård hadde fått flere spørsmål om dette som medlem i samferdselsutvalget.

Til dette svarte samferdselssjef Aud M. Riseng at administrasjonen ikke gjør forskjell på Nye Veier og Statens vegvesen.

– Vår oppgave er å sørge for så god trafikksikkerhet på fylkesveiene som mulig. Vi fremmer krav om avbøtende tiltak på alle fylkesveier som blir berørt av statens byggeprosjekt. Det har vi blant annet gjort på riksvei 3/25 mellom Løten og Elverum, som Statens vegvesen har bygget, sa Riseng.

Konsernsjef  i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj.
Les også

Parklokk kan gi plass til 700 boliger

12 mot tre stemmer i fylkesutvalget

I samferdselsutvalget ble fylkeskommunedirektørens innstilling om å ikke ta hensyn til klagen fra Nye Veier vedtatt med ni stemmer, mot to stemmer fra Fremskrittspartiet (FrP) og Høyre.

Også i fylkesutvalget foreslo FrP å ta klagen fra Nye Veier til følge og gi selskapet anledning til å fravike kravet om gang- og sykkelvei langs fylkesvegen. Det var Truls Gihlemoen som fremmet dette forslaget, som fikk støtte fra Høyres to representanter.

Dette er starten på den 19 km nye råvannstunnelen rett ved bredden av Holsfjorden. TBM'en er nå kommet 3,5 km inn i fjellet.
Les også

Slåss mot lekkasjer i ny vanntunnel

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.