Tilbudsfristen på driftskontrakten på gatelys med Bergen kommune er satt til 2.september.
Tilbudsfristen på driftskontrakten på gatelys med Bergen kommune er satt til 2.september. (Foto: Halvor Gudim/www.halvorgudim.no)

Gatebelysning

Innklaget til ESA: Nå søker Bergen kommune noen andre til å drifte sine 9000 gatelys

I april startet ESA å undersøke om det er tildelt ulovlig offentlig støtte i forbindelse med driften av veilys i Bergen. Nå lyser kommunen ut oppdraget på nytt.

I 2017 ble oppdraget med å drifte Bergen kommunes veibelysning tildelt BKK-selskapet BKK ­Enotek, uten ordinær anbudskonkurranse. Bergen kommune eier 37 prosent av aksjene i selskapet der Statkraft har aksjemajoriteten.

Både Mesta og landsforeningen Nelfo i NHO klaget dette forholdet­ mellom Bergen kommune og BKK inn til Esa, som er EUs overvåkingsorgan og skal sikre fri konkurranse. 

I april i år kom reaksjonen fra EØS-organet. De startet opp undersøkelser av om Bergen kommune har betalt mer enn markedspris for driften, og dermed gitt BKK en urettmessig fordel. ESA vil også undersøke om kommunens finansiering av 12.000 LED-armaturer og andre investeringer i veilysinfrastrukturen er offentlig støtte.

Byggherrestyrt kontrakt

Foreløpig har ESA ikke konkludert, men kommunen har nå valgt å lyse oppdraget med  driften og vedlikeholdet av det kommunle gatelysnettet på nytt. Kommunen eier i dag rundt 3.100 gatelysanlegg, samt ca. 6.000 nyere LED-armaturer montert på ikke-kommuneeide stolper eller innfestinger.

Ifølge utlysningen skal ytterligere 6.000 armaturer byttes ut med LED-teknologi i løpet av 2019.

– De armaturene som ikke står i kommunens egne master, står enten i master tilhørende kraftselskapet BKK Nett eller selskapet Veilys AS, som også eier endel av stolpene som står rundt i byen, forklarer Pål Eichner, som er ansvarlig for veibelysningen i Bergen kommune.

Han forteller at kontrakten som nå lyses ut, ikke er funksjonsbasert, men byggherrestyrt. Det betyr at alle tiltak som skal utføres, skjer på konkrete oppdrag fra kommunens egne folk

Må bruke nullutslippskjøretøyer

Fireårskontrakten er ut fra dagens kostnadsbilde beregnet å ha en verdi på rundt 20 millioner kroner. I utlysingen settes det blant annet krav om at entreprenøren som får oppdraget skal bruke nullutslippskjøretøy.

Oppdraget omfatter blant annet periodiske kontroller/vedlikehold, utskifting av lyskilder ved utfall, reparasjoner, utskiftinger og installasjon av gatelysanlegg, samt serviceoppdrag som flytting av master/kabler/gatelysfordelinger, montering av målere i gatelysfordelinger samt utskifting til LED-armaturer. Entreprenøren har funksjonsansvar for noen av oppgavene.

Oppdraget omfatter også administrering og planlegging av arbeidsoppgaver, beredskap, dokumentasjon, møtevirksomhet, rapportering til byggherre og håndtering av andre oppgaver som er nødvendige for drift, vedlikehold og fornyelse av gatelysanlegget i Bergen kommune.

Tilbudsfrist er satt til 2. september.

Forsiden akkurat nå