Vegavgiften for utenlandske privatbiler på tyske Autobahn kommer trolig ikke før 2020/21.
Vegavgiften for utenlandske privatbiler på tyske Autobahn kommer trolig ikke før 2020/21. (Foto: Joerg Koch)

Innføring av bompenger på Autobahn er blitt advokatmat for milliarder

Striden om innføring av vegavgift for lastebiler på tyske motorveger kan ha kostet oppimot fem milliarder kroner bare i advokatregninger, honorarer til sakkyndige og prosesskostnader.

Omsider er det nå kommet til forlik og dermed en sluttstrek i saken. Bompengeselskapet Toll Collect GmbH må betale den tyske stat rundt 3,2 milliarder euro på grunn av forsinkelser med innføring av vegavgiften og inntektsbortfall for staten.

– Vi har nå fått til et anstendig og fair forlik, sa samferdselsminister Andreas Scheuer, da han nylig presenterte utfallet i saken. Han antar at begge parter har hatt utgifter på flere hundre millioner euro.

 Avklaring etter 14 års kamp

Det er en knallhard kamp mellom den tyske stat og bompengeselskapet Toll Collect GmbH som nå omsider etter 14 år har fått sin avklaring. I 2002 fikk Toll Collect tilslaget på et vegavgiftsystem for lastebiler på tyske motorveger (Autobahn).

Avtalen forutsatte driftsstart 31. august 2003, men på grunn av tekniske og andre problemer kom Toll Collect i gang med innkreving av vegavgift først 1. januar 2005 og da i redusert form. Først i januar 2006, nær 2,5 år forsinket.

Og det er denne forsinkelsen striden har stått om. Den tyske stat krevde i to parallelle saker tilsammen 9,557 milliarder euro eller ca 90 milliarder kroner av Toll Collect og deres partnere Deutsche Telekom AG og Daimler Financial Services AG. Begrunnelsen var inntektsbortfall.

LES OGSÅ: Gigantsprekk for vedlikeholdsarbeid på tyske Autobahn - blir 50 prosent dyrere

Noen som kom godt ut av det

Selskapet var på sin side heller ikke snaue. De krevde 4,9 milliarder euro, ca 47 milliarder kroner, av den tyske stat.

Striden har pågått i 14 år og i hvert fall er det noen som kommer meget godt ut av det, nemlig advokatene.

På spørsmål i Forbundsdagen tidligere i vår opplyste Samferdselsdepartementet at advokatkostnadene da var kommet opp i 244,6 millioner euro. Det antas at Toll Collect med partnere Telekom/Daimler har brukt et nogenlunde tilsvarende beløp.

Forsiden akkurat nå