Den nye vegen mellom Voldum og Borlaug er markert med rødt. Den vil føre til den vesentlig standardheving på E 16. Snarvegen gjennom den 1,9 km lange Tuftåstunnelen fører dessuten til at vegen blir kortet inn med 2,2 km.
Den nye vegen mellom Voldum og Borlaug er markert med rødt. Den vil føre til den vesentlig standardheving på E 16. Snarvegen gjennom den 1,9 km lange Tuftåstunnelen fører dessuten til at vegen blir kortet inn med 2,2 km. (Bilde: Statens vegvesen (ill.))

Ingen forsering av E 16 i Lærdal

Trafikantene kan «nyte» den svingete og smale E 16 gjennom øvre Lærdal i Sogn i hele sommer. Nyvegen mellom Voldum og Borlaug blir likevel ikke ferdig før tiden. Vegvesenet og entreprenøren Mika klarte ikke å bli enige om en avtale om forsering.

I følge den opprinnelige planen skal vegen åpnes i september, men framdriften har vært effektiv, og det har lenge ligget an til forsering. Nå blir det ikke noen av det.

- Vi er ikke interessert på å betale store summer for å få vegen ferdig et par måneder tidligere enn planlagt. Den blir uansett ferdig i god tid før vinteren setter inn. Da er det størst behov for den, sier prosjektleder Jon Kvåle i Statens vegvesen Region Vest.

E 16 gjennom Lærdal kommune har lenge vært beryktet. For mindre enn fem år siden hadde store deler av vegen så lav standard at en lastebil og en personbil ikke kunne passere hverandre på normal måte. To tunnelåpninger i 2003 og 2004 eliminerte de aller verste partiene, men fremdeles gjenstår mange kilometer med en standard man absolutt ikke venter å finne på hovedvegen mellom landets to største byer.

Når den 8,5 km lange parsellen Voldum-Borlaug åpnes til høsten, blir situasjonen vesentlig bedre. Mange av dem som reiser mellom øst og vest, velger riksveg 52 over Hemsedalsfjellet. Denne vegen møter E 16 på Borlaug. Hvis man velger denne ruten, vil man ikke komme borti noen strekning på E 16 med bygdevegstandard etter at vegen mellom Voldum og Borlaug er åpnet. Den nye vegen er dessuten 2,2 km kortere enn den nåværende.

I følge siste overslag vil prosjektet koste 260 millioner kroner. Hele beløpet dekkes over statsbudsjettet.

Forsiden akkurat nå