Totalforbud mot å gå under bru-ruinene i Genova - hører merkelige lyder fra konstruksjonen 

Det er innført totalforbud mot å gå under det som er igjen av motorveibrua som kollapset i Genova.

Det er ikke lov å gå under restene av Morandi-brua.
Det er ikke lov å gå under restene av Morandi-brua. Foto: Luca Zennaro/ANSA via AP/NTB scanpix
NTB
20. aug. 2018 - 13:15

Innbyggere som er evakuert fra boligblokker under brua, får ikke lenger hente eiendeler, opplyste brannvesenet mandag. Tiltaket er av forebyggende karakter.

– Det virker som om lydene som brua lager, er forskjellig fra dem som er hørt tidligere, sier talsmann for det nasjonale brannvesenet, Luca Cari, til nyhetsbyrået DPA.

Redningsmannskap har også innstilt arbeidet i området, men de fortsetter oppryddingen i andre områder som ble rammet da brua brøt sammen tirsdag 14. august.

43 mennesker mistet livet da nærmere 40 kjøretøy styrtet utfor idet brua raste sammen i kraftig uvær.

Svekket konstruksjon

Det italienske nyhetsmagasinet l'Espresso har fått tak i et referat fra et møte i samferdselsdepartementet i Roma datert 1. februar, der det ble sagt at bruas operatør Autostrade per l'Italia hadde opplyst at noen av bruas støttestrukturer var blitt svekket med 10–20 prosent.

Til tross for dette har verken departementet eller Autostrade «engang tenkt på at det var nødvendig å begrense trafikk, omdirigere tungtransport, redusere trafikk fra to til ett felt, senke fartsgrensen» for å redusere belastningen på brua, skriver tidsskriftet.

Men Antonio Brencich, en ingeniørprofessor ved universitetet i Genova som var en av ekspertene som var til stede på møtet, avviser avisens fremstilling av saken. I et telefonintervju med DPA sier han at avisen har publisert «en misvisende fremstilling».

Brencich bekrefter at Autostrade på møtet varslet om at stål som inngår i metallkablene inne i sementkonstruksjonen, var blitt svekket i to av bruas tre pilarer. Men det dreier seg om kun 8–15 prosent, sier han.

Autostrade har forsikret om at det til tross for dette ikke var noen risiko til stede og heller ingen grunn til å innføre restriksjoner, ifølge professoren.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

– Vi så dokumenter, vi hørte Autostrade fortelle at brua var trygg til tross for svekkelsen. Vi hørte at de planla arbeid for å forsterke brua, og derfor var vår tilbakemelding positiv, sier Brencich.

Skulle renoveres

Prosjektet som ble diskutert, dreide seg om et renovasjonsarbeid til en verdi av 20 millioner euro for å utbedre metallkablene i to av de tre pilarene. Dette arbeidet skulle gjennomføres senere i år.

Brencich gjorde det klart i 2016 at Morandi-brua var «en ingeniør-tabbe» og at brua medførte «svært høye vedlikeholdskostnader». Nå er han del av et regjeringsutvalg som gransker brukollapsen.

– Noe gikk galt, helt opplagt, sier Brencich, som ikke kan kommentere utvalgets videre arbeid.

Statsminister Giuseppe Conti innledet fredag en prosess for å frata Autostrade per l'Italia kontrakten for å drive landets motorveier. Dagen etter opplyste selskapet at de oppretter et fond for familiene til de omkomne og skadde, og at de vil bygge brua opp igjen på åtte måneder for egen regning.

Kollapsen har ført til økt fokus på brusikkerhet i hele Europa, også i Norge

LES OGSÅ: Offisielt dødstall etter brukollaps i Italia er 43

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.