Etter 23 år trenger Fannefjordtunnelen oppgradering. Implenia leder kampen om den jobben. (Ill.: Statens vegvesen)
Etter 23 år trenger Fannefjordtunnelen oppgradering. Implenia leder kampen om den jobben. (Ill.: Statens vegvesen)

Implenia leder i Fannefjordtunnelen

Det laveste anbudet på oppgradering av den 2 745 meter lange Fannefjordtunnelen i Molde er på 124,1 millioner kroner! Det er gitt av Implenia. Den svimlende summen har sin spesielle forklaring.

Forklaringen er ikke et overopphetet marked hvor entreprenørene velger og vraker og sender prisene til himmels. Vegvesenet fikk inn seks anbud, og prisnivået er omtrent som ventet. De høye anbudene skyldes en eksplosiv trafikkutvikling som gjør oppgraderingen av tunnelen svært omfattende.

Fannefjordtunnelen er en undersjøisk tunnel som inngår i fylkesveg 64. Like øst for Molde sentrum krysser den fjorden den er oppkalt etter og kommer opp på Bolsøya. Derfra går fylkesveg 64 over øya og til fastlandet igjen på bru. Denne vegen er hovedforbindelsen mellom Molde og Åndalsnes.

 

ÅDT 4 200

Da Fannefjordtunnelen ble åpnet i 1991, hadde den en årsdøgntrafikk på 1 200. 14 år senere var bompengene nedbetalt. Da økte ÅDT til 1 800. Siden har trafikken økt mye kraftigere. Nå kjører daglig 4 200 biler gjennom tunnelen.

Som mange andre tunneler fra 90-tallet skal den nå oppgraderes. På grunn av den store trafikkmengden skulle den hatt et større profil, men en utvidelse hadde blitt svært komplisert. I stedet kompenserer Vegvesenet ved å installere omfattende sikkerhetstiltak.

- Tunneler med en ÅDT mellom 4 000 og 8 000 kommer under klasse C. De skal ha et en meter bredt midtfelt mellom kjørefeltene. Profilet skal være T 10,5, sier byggeleder Ingar Walbø i Statens vegvesen.

 

Tredoblet viftekapasitet

- Fannefjordtunnelen har for lite profil til at det kan markeres midtfelt. I stedet blir andre tiltak satt i verk. Viftekapasiteten blir tredoblet. Viftene som er der nå, er dimensjonert for å ta unna eksos. De nye skal kunne ventilere branner. Videre skal vi montere 52 overvåkningskameraer med automatisk hendelsesdetektering, og vi skal sprenge en snunisje og to havarinisjer. Det blir nødstasjoner med 62,5 meters mellomrom, og alt elektrisk utstyr blir skiftet ut. I den forbindelsen skal vi etablere fire nye tekniske rom.

- Tunnelen skal være stengt mellom kl. 18 og kl. 6 de fleste netter. Hvordan skal folk da komme over Fannefjorden?

- Personbiler og lette varebiler kan kjøre rundt fjorden på fv 62 og fv 406. Tunge biler kan krysse Romsdalsfjorden på ferge og kjøre på sørsiden av fjorden, sier Walbø.

 

Jevne anbud

Oppgraderingen av Fannefjordtunnelen blir fullført høsten neste år. Hvem som får jobben, er foreløpig uvisst. Implenias ledelse er ikke betryggende. AST Entreprenør fra Stokke i Vestfold ligger på andreplass med 127,1 mill. Et annet Vestfold-firma, Gjerden Fjellsikring fra Lardal er nr. tre med 134,1 mill., tett fulgt av BMO Fjellsikring fra Kongsberg (134,8 mill.).

De to som ligger høyest er Hæhre Entreprenør (138,8 mill.) og AF Gruppen (142,4 mill.).

Forsiden akkurat nå