BRUER

Implenia er i gang med Austvoll bru

Brua skal være ferdigrevet til jul.

Fv. fylkesråd Olav Skinnes, ordfører Merete Ganderud i Flå kommune, prosjektleder Gylve Fiskum i Implenia og prosjektleder Andreu R. Barrufet i Viken fylkeskommune.
Fv. fylkesråd Olav Skinnes, ordfører Merete Ganderud i Flå kommune, prosjektleder Gylve Fiskum i Implenia og prosjektleder Andreu R. Barrufet i Viken fylkeskommune. Foto: Viken fylkeskommune
14. des. 2020 - 10:39

Nylig markerte Viken fylkeskommune anleggsstart ved Austvoll i Flå kommune. Nå skal dagens bru over Hallingdalselva rives for å gjøre plass til en ny.

Austvoll bru er ei tospenns hengebru fra 1925. Den ble stengt for biltrafikk i 2014, og har deretter bare vært åpen for gående og syklende.

Før jul skal den rives, slik at arbeidet med ny bru til 78 millioner kroner kan begynne.

Les også

Setter inn nye elektriske ferger på sambandet Stokkvågen-Lovund-Træna

Viktig for lokalsamfunnet

Feiret med sprudlevann i påsyn av lokalavisens fotograf. Fra venstre tidligere ordfører Tor Egil Buøen, dagens ordfører Merete Gunnestad og fylkesråd Olav Skinnes. <i>Foto:  Viken fylkeskommune</i>
Feiret med sprudlevann i påsyn av lokalavisens fotograf. Fra venstre tidligere ordfører Tor Egil Buøen, dagens ordfører Merete Gunnestad og fylkesråd Olav Skinnes. Foto:  Viken fylkeskommune

– Det er viktig å fornye denne brua, slik at den får en tidsmessig standard og fortsatt vil være til nytte for lokalsamfunnet. Planen er at den skal stå ferdig i mai 2022, sier Olav Skinnes, fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune i en pressemelding.

Som tidligere fylkespolitiker i Buskerud, viste Skinnes til at midler til denne brua på fylkesvei 2904 lå inne i det siste budsjettet for det gamle fylket.

Nå blir arbeidet gjennomført i regi av Viken fylkeskommune.

Hver av de to hovedkablene på Askøybrua består av syv kabler i bredden, i tre lag, altså totalt 21 kabler.
Les også

Askøybrua: Store utmattingsskader

Skal støpes i elva

Det skal bygges ei ny betongbjelkebru som står på fire søyler. Implenia skal gjøre jobben. I vinter vil entreprenøren jobbe med fundamentering, slik at støping av søylene vil kunne foregå ute i Hallingdalselva.

Dagens bru over Hallingdalselva. Den ble bygd i 1925. <i>Foto:  Viken fylkeskommune</i>
Dagens bru over Hallingdalselva. Den ble bygd i 1925. Foto:  Viken fylkeskommune

Den nye brua blir 139 meter lang, der selve bruplata er 129 meter og den utvendige bredden er rundt 8,5 meter. Brua får ny belysning og det får også fylkesveien på østsiden av Hallingdalselva.

Fylkesvei 2904 Austsidevegen skal samtidig utbedres på begge sider av elva. I byggeperioden vil veien være stengt fra brua og videre vestover i retning Hallingdalsveien, der det skal bygges et nytt kryss for påkjøring til riksvei 7.

Mandag 14. august kollapset Randklev jernbanebru etter at fundamentet i midten av jernbanebrua løste seg opp og knakk.
Les også

Dovrebanen: Åpningsdatoen for nye Randklev jernbanebru er klar

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.