Dette er Skarberget fergekai. Herfra går det ferge over Tysfjorden til Bognes. Sambandet inngår i E6. Dette er det eneste fergesamsambandet i Nord-Norge som inngår i en europaveg.
Dette er Skarberget fergekai. Herfra går det ferge over Tysfjorden til Bognes. Sambandet inngår i E6. Dette er det eneste fergesamsambandet i Nord-Norge som inngår i en europaveg. (Bilde: Google)

IMO Sveiseindustri leder i nord

Interessen for drift og vedlikehold av fergekaiene i Nord-Norge de neste fire årene er upåklagelig. Vegvesenet har fått inn åtte anbud. Det laveste, som er på 139,3 millioner kroner, er gitt av IMO Sveiseindustri fra Mo i Rana.

Bare en av konkurrentene er i nærheten av lederen. Det er SR SeaService fra Trondheim, som vil ha 144 mill. for jobben.

De øvrige anbyderne er:
Implenia                                 161,4 mill.
BMO Entreprenør                 170,1 mill.
Ryme Group                          183,5 mill.
Mesta                                     183,6 mill.
Secora                                    186 mill.
Moldjord Bygg & Anlegg      197,7 mill.

Kontrakten gjelder fra 1. februar 2017 til 31. janaur 2021 med opsjon for Vegvesenet for et års forlengelse av kontrakten.

Secora har kontrakten for inneværende fire-årsperioden. Kontraktsummen er 127 millioner kroner. Resultatene av anbudsåpningen tyder ikke på ny kontrakt.

Oppdraget omfatter drift, vedlikehold, service og beredskap for alle statlige og fylkeskommunale fergekaier i Region nord, som består av fylkene Nordland, Troms og Finnmark. I regionen er det til sammen 130 fergekaier.

Det er ingen tilfeldighet at den nye kontrakten skal gjelde fra 1. februar og ikke fra årsskiftet.

- Det er ugunstig å skifte leverandør ved årsskiftet. Trafikken i nyttårshelgen er stor. Det er bedre å skifte leverandør en måned senere, sier senioringeniør Kjetil Løding i Region nord.

Forsiden akkurat nå