I Stryn skal det ryddes og tilrettelegges for stort tunnelprosjekt - disse vil gjøre jobben
(Martin Gramnæs)

I Stryn skal det ryddes og tilrettelegges for stort tunnelprosjekt - disse vil gjøre jobben

Skal blant annet legge til rette for massetransport.

Mandag var det anbudsåpning på forberedende arbeider på fylkesvei 698 og sikringsarbeider på fylkesvei 60 i Stryn. Det dreier seg om fjerning av skog, sprengning og issikring. 

LES OGSÅ: Tak eller ikke på arbeidskurven under tunnelrensk? 

Tunnelbygging

På strekningen Blakset-Robjørgane skal det utføres sikringsarbeider som forberedelse til den planlagte Blaksettunnelen. 

Arbeidet omfatter vegetasjonsrydding, montering av steinsprangjerde ved begge påhugg. Over disse skal det også renskes og sikres. 

– Det skal i tillegg gjøres utbedringer på veien for å legge bedre til rette for massetransport, forteller Vegar Bøe i Statens vegvesen til veier24. 

Kontrakten inneholder også sikring av flere gamle skjæringer på fylkesvei 60 mellom Stryn og Loen. Her er det i dag mye isproblematikk, forteller Bøe. 

Kontrakten har en varighet på fem måneder. 

Disse har meldt seg til jobben: 

Kveen:                              14.578.550

Norsk Bergsikring:         18.418.750

K A Austad:                      19.389.605,50

Volda Maskin:                  19.430.945

To tunneler i en kontrakt

Når dette arbeidet er fullført, er det klart for å bygge den nye Blaksettunnelen som blir 1150 meter lang. Denne inngår i en totalenterprise sammen med den planlagte Flotunnellen mellom Veslebygda og Flo på fylkesvei 722. Denne får en lengde på omlag 3900 meter. 

Bøe forteller at reguleringsplanen for Blaksettunellen ble vedtatt i forrige uke, og at man nå starter jobben med grunnerverv. 

Ifølge Statens vegvesen er Flotunnelen kostnadsberegnet til 640 millioner kroner, mens Blaksettunnelen har en estimert kostnad på 237 millioner kroner. 

– Vi håper å kunne lyse ut totalentreprisen på de to tunnelene i september, forteller han.      

Forsiden akkurat nå