Igang med nytt dekke over Valdresflya. Fra venstre seksjonsleder Anita Brenden Moshagen og byggeleder Kjell Eide i Statens vegvesen, reginsjef i Peab asfalt Trine Flo og fylkesordfører i Oppland, Gro Lundby.  Foto: Jarle Skoglund
Igang med nytt dekke over Valdresflya. Fra venstre seksjonsleder Anita Brenden Moshagen og byggeleder Kjell Eide i Statens vegvesen, reginsjef i Peab asfalt Trine Flo og fylkesordfører i Oppland, Gro Lundby. Foto: Jarle Skoglund

I gang med Norges største asfaltkontrakt

 

Trafikanter som skal oppleve den naturvakre strekningen på fylkesveg 51 mellom Beitostølen og Vågå, må nok derfor belage seg på forstyrrelser både denne og neste sommer, siden dagens dekke nå skal rettes opp og reasfalteres.

Mandag 1. juli startet Peab Asfalt opp med den utfordrende jobben det blir å asfaltere fylkesveg 51 over Valdresflya. Kort sesong og begrensende årsbudsjett for asfaltering i Oppland fylkeskommune, gjør at kontrakten skal utføres i løpet av to år. Vinteren kommer tidlig på vegen som går helt opp i 1400 meters høyde, og ofte kommer de første snøbygene iløpet av september.

 

Gammel kaldasfalt

Mesteparten av dagens dekke på Valdresflya ble lagt for over ti år siden, og er en såkalt kaldasfalt. Selve dekket er fortsatt overraskende helt, men det er ujevnhetene i vegen som er den mest merkbare skavanken for trafikantene. Derfor er det i tilknytning til reasfalteringen av strekningen også gjort et omfattende arbeid med å skifte ut 170 stikkrenne, samt utbedring av grøftingen på flere steder.

Peab Asfalt har rigget ett av sine mobile asfaltverk i Veomoen i Sjodalen, som ligger i Vågå kommune. Her henter de de tilslaget fra et lokalt grustak, som leveres av Torbjørn Bråten AS.

Regionsjef for Peab Asfalt i Sør-Norge, Trine Flo, forteller at to asfaltlag skal betjene kontrakten i de to årene den pågår, og at arbeidsmengden av budsjettmessige årsaker er relativt jevnt fordelt på dette året og neste år. Leggeingen vil gå i tre faser, forteller hun. -Først vil det bli gjenomført punktoppretting, blant annet der stikkrennene er skiftet ut, og ellers hvor det er store ujevnheter. Så vil vi legge et opprettingslsag, før slitedekket kommer på. Asfalten som legges er såkalt Mykasfalt, tilpasset forhold med lave temperaturer og mye tele i bakken.

 

Bonuskontrakt

Statens vegvesens byggeleder, Kjell Eide, forteller at bonuskontrakten som de har inngått med Peab på denne jobben, er veldig lik den såkalte Strynefjellskontrakten, som har vært et positivt forbilde innen asfaltmiljøet på kontrakter der god utfølrelse kommer både byggherre og entreprenør til gode.

-Målet er at det ikke legges mer asfalt enn det strengt tatt er nødvendig, samtidig som at vi skal få en slett og fin veg. Entreprenøren måles i forhold til medgått asfalt og jevnhet. Her er det muligheter for begge parter å både spare og tjene penger, og også vi er spent på gjennomføringen og resultatet, sier Eide.

 

Forsiden akkurat nå