Slik blir det seende ut i Grefsenveien når anleggsarbeidene er ferdig.
Slik blir det seende ut i Grefsenveien når anleggsarbeidene er ferdig. (Illustrasjon: Sporveien)

Mandag startet Implenia med oppussingsjobben av Grefsenveien i Oslo 

Jobben med den 500 meter lange strekningen mellom Storokrysset til Disen skal være ferdig på nyåret 2020.

Arbeidet som nå har tatt til er omfattende. Det skal anlegges ny trikkeinfrastruktur, nye fortau, ny belysning, holdeplasser med universiell utforming og eget sykkelfelt. I tillegg skal man bytte ut en gammel, underdimensjonert vannledning, samt etablere nytt overvannsanlegg. 

Lite trafikkendringer foreløpig

Selv om spaden settes i jorda i dag, mandag, er det ikke snakk om de store endringene i trafikkbildet i første runde. 

– Denne første fasen gjelder VA-arbeider nederst i Grefsenveien, mellom Storokrysset og Engveien. Dette arbeidet skjer tett inntil fortauet der det er parkering i dag, forklarer prosjektleder for Grefsenveien i Sporveien, Maria Suhr til veier24. 

Når de større arbeidene tar til, stenges Grefsenveien for biltrafikk. Samtidig erstattes trikken med buss. Denne vil i utgangspunktet kjøre i samme frekvens som trikken fra Kjelsås og ned til Storokrysset.

Ettersom arbeidet vil foregå i faser, vil det bli åpnet for noe biltrafikk enkelte steder, ettersom prosjektet blir ferdig.  

Beboere i området vil bli varslet på SMS om endringer som skjer. 

Stor interesse

Prosjektet er et samarbeid mellom Sporveien, Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune. 

Da prosjektet ble rullet ut, meldte hele syv entreprenører seg til jobben. Etter at anbudsprosessen var gjennomført, var det Implenia Norge som fikk kontrakten, som har en verdi på 150 millioner kroner. 

Selve styringsrammen på prosjektet er på ca 350 millioner kroner. 

Anbudsprosessen med forhandlinger og påfølgende kontraktssignering, tok noe mer tid en antatt, og prosjektlederen medgir at de har kommet litt sent i gang. 

– Vi håper det er mulig å jobbe så raskt som mulig med prosjektet, og at de mer omfattende arbeidene kan ta til før jul, forteller hun. 

Mange prosjekter

Grefsenveien føyer seg inn i en rekke prosjekter som nå settes i gang i Oslo sentrum. Det største er oppussingen av storgata, som har en prislapp på 676 millioner kroner. Byggingen her starter opp innen året er omme. 

Neste år er det klart for oppstart i Thorvald Meyers gate og Bisbegata. Førstnevnte er kostnadsberegnet til 398 millioner kroner, mens Bisbegata foreløpig har en estimert kostnad på 479 millioner.  

Opprusting av trikkeinfrastrukturen er sentrale elementer i samtlige av prosjektene. Dette skjer i sammenheng med at hele trikkeparken i Oslo skal byttes ut. I juni ble det kjent at spanske Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF) skal levere 87 nye trikker til Oslo mellom 2020 og 2024. Kostnadsrammen på levereansen er på 4,1 milliarder kroner. 

LES OGSÅ: Storgata og Thorvald Meyers gate i Oslo  skal rustes opp for en milliard

Forsiden akkurat nå