Follotunnelen ble ikke ferdig til fristen denne gangen heller

Det tar minst 14 dager til.

I 2017 ble arbeidet i Follotunnelen gjenopptatt av Aventi. Også de ble forsinket.
I 2017 ble arbeidet i Follotunnelen gjenopptatt av Aventi. Også de ble forsinket. Bilde: Jarle Skoglund
31. jan. 2019 - 13:59

31. januar 2019 var satt som ferdigstillings- og overtagelsesdato for en sterkt forsinket rehabilitering av Follotunnelen i Akershus.

Men den er fortsatt ikke ferdig.

Klar for testing

Ifølge Vegvesenets byggeledelse har entreprenør Aventi 31. januar sagt at elektrosystemene i tunnelen er klare for testing.

– Tunnelen er ikke ferdigstilt og overlevert. Den er meldt ferdig og klar for entreprenørens egentest og byggherretest, sier byggeleder Bjørn Hafnor i Vegvesenet.

– Avhengig av hva vi måtte finne av feil i testene, så kan det bli enda lengre byggetid. 

– Så hva kan endelig dato for ferdigstilling bli?

– Det er det vanskelig å si noe konkret om. Det avhenger jo av hva vi måtte finne av feil i testene. Og feilrettingen må jo gjøres på nattetid. Men om vi ikke avdekker noen feil i testene, så kan tunnelen være ferdigstilt og overlevert i løpet av maksimalt to uker.

– Kan det bli snakk om dagbøter for entreprenør Aventi?

– Nei, ikke dagbøter. Men sluttoppgjøret er koblet mot dato for ferdigstilling og overlevering. Så ut fra kontrakten kan forsinkelsen få konsekvenser for Aventi, sier Hafnor.

Sparket fra flere kontrakter

Det har ikke vært lett med Follotunnelen. I mai 2017 ble britiske VVB Engineering sparket av Statens vegvesen som hovedentreprenør for elektroarbeidene i tunnelen. 60 prosent av jobben gjensto for VVB da fristen for ferdigstillelse gikk ut den 15. mai 2017.

Og det var ikke siste gang firmaet hadde problemer. I november i fjor ble VVB også sparket ut av kontrakten med oppgraderingen av elektronikken i Høyangertunnelen i Sogn. Da var arbeidet mer enn et år forsinket.

Statens vegvesen søkte etter ny entreprenør for å ferdigstille jobben i Follotunnelen, og signerte kontrakt med Aventi i august 2017.

Størstedelen av elektroarbeidet omfatter utskifting av belysning, kabler, skilt, vifter, styring og overvåking av tunnelen. Det er også installert et nytt system for såkalt automatisk deteksjon (AID) av brann, ulykker og fremmedlegemer i vegbanen, med direkte varsling til Vegtrafikksentralen.

 

LES OGSÅ: Aventi overtar halvferdig jobb i Follotunnelen

LES OGSÅ: Entreprenøren sparket ut av Follotunnelen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.