Dette bildet fra Finnedstraumen bru er tatt noen dager før alt var klart for åpning, men viser den nye brua rett fram, med dagens vegbru i midten, og jernbanebrua helt til høyre.
Dette bildet fra Finnedstraumen bru er tatt noen dager før alt var klart for åpning, men viser den nye brua rett fram, med dagens vegbru i midten, og jernbanebrua helt til høyre. (Foto: Jarle Skoglund)

Onsdag åpnet Finneidstraumen bru - nok en flaskehals blir borte fra E6 i Nordland

Står rett ved den gamle brua.

Dagens fagverksbrua på E6 over Finneidstraumen er i høyeste grad gått ut på dato. Den sto ferdig i 1944  og er både for smal og for lav i forhold til dagens standard.

Større kjøretøy må stoppe for hverandre, og brua har vært en velkjent flaskehals på E6 gjennom Nordland. Fotgjengere og syklister som skal over brua må i dag bruke et smalt fortau som ikke kan brøytes.

68 meter lang og 15 meter bred

Brua som ble bygget i 1944, har gjort sin tjenestetid, og mer enn det. Foto: Jarle Skoglund

Nybrua er prosjektert av Rambøll. Den er plassert vest for den gamle, og avstanden mellom dem blir bare 3,5 meter meter på det minste. 

Den nye brua er 68 meter lang og 15 meter bred, inkludert en 3,5 meter bred gang- og sykkelveg. I tillegg til brua er det bygget ca. 900 meter veg og to nye busslommer i sørenden av prosjektet.

Kjørebanen bæres av to parallelle stålkasser. Feltene blir skilt med et en meter bredt midtfelt. Myke trafikanter får mye bedre forhold. De får et 3,5 meter bredt gang/sykkelfelt til disposisjon. Total bredde mellom kantdragerne blir 15 meter.

Det er Kruse Smith som har hatt oppdraget med å bygge brua, en jobb de fikk med en kontrakt på 61,9 millioner kroner.

Mye masseflytting for Mesta

Mesta  har hatt kontrakten med byggingen av tilstøtende veger, et oppdrag de fikk for 43,9 millioner kroner.

Slik så det ut da allierte soldater hadde sprengt brua over Finneidstraumen i mai 1940 før det tyske felttoget nådde fram da de rykket gjennom i Nordland. Foto: Karl Marth, Arkiv i Nordland/Wilkipedia

Sør for brua er en stor bergnabb sprengt bort. Den jobben inngikk i bruentreprisen, men det er Mesta som har fordelt sprengsteinen på anlegget. Til sammen 42 000 faste kbm sprengstein er flyttet, det meste er gått til fyllinger.

Entreprisen omfattet sprenging av 4 000 kbm stein og masseflytting av 37 000 kbm jord. Nord for bruaer det støpt en nesten 200 meter lang støttemur for å begrense utslaget på en fylling. 

LES OGSÅ: Jobber på for å få Hålogalandsbrua klar til åpning 9. desember

LES OGSÅ: Nå er midtseksjonen på den nye gangbrua ved Ullevaal stadion på plass

LES OGSÅ: Denne filmen om «Fergefri E39» er sett nesten fire millioner ganger

Forsiden akkurat nå