PROSJEKTER

Nå har de signert E18-kontrakten på rundt 2,9 milliarder kroner

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og konsernsjef Ståle Rød i Skanska signerte i dag kontrakt om prosjektering og bygging av strekningen Strand-Ramstadsletta.

Konsernsjef Ståle Rød i Skanska og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland signerte i dag kontrakten for strekningen Strand-Ramstadsletta.
Konsernsjef Ståle Rød i Skanska og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland signerte i dag kontrakten for strekningen Strand-Ramstadsletta. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. mai 2022 - 15:55

– Vi glade for at vi nå har nådd denne milepælen. Dette samferdselsprosjektet er viktig både for Statens vegvesen og for de som bor og ferdes i området i Vestkorridoren. Vi ser fram til å starte byggingen av dette viktige samferdselsprosjektet, sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland da hun i dag signerte kontrakten.  

Entreprise E103 Strand-Ramstadsletta er en av hovedentreprisene på prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta, som er etappe 1 av E18-utbyggingen gjennom Bærum og Asker kommuner.  

Kontrakten som ble underskrevet i dag er på rundt 2,9 milliarder kroner. Skanska Norge vant prosjektet i konkurranse med to andre prekvalifiserte entreprenører.

Tunnel- og dagsoneanlegg

Kontrakten omfatter ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand-Ramstadsletta med tilhørende endring av lokalveisystemet i Høvikområdet.  E18-strekningen på denne entreprisen er rundt to kilometer lang.

Hovedarbeidene består av tunnel- og dagsoneanlegg med blant annet deler av Høviktunnelen, Ramstadsletta bru over E18, vanntett trau ved Ramstadsletta og støttemurer langs E18.

Elektroinstallasjoner, trafikkteknisk utstyr og omlegging av teknisk infrastruktur inngår også i hovedarbeidene. Kontrakten skal gjennomføres med modellbasert prosjektering.

E18-strekningen på denne entreprisen er rundt to kilometer lang. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
E18-strekningen på denne entreprisen er rundt to kilometer lang. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Starter arbeidet i sommer

Anleggsarbeidene på entreprisen starter i løpet av sommeren 2022 og skal etter planen stå ferdige innen 2029.

– Prosjektet går gjennom et område med høy offentlig interesse og mange utfordringer. Det er et stort ansvar å starte på et så stort og viktig prosjekt. Men jeg er trygg på at vi sammen skal løse utfordringene på en god måte, og vi ser fram til å fortsette på denne utbyggingen sammen med Statens vegvesen, sier Ståle Rød, konsernsjef i Skanska Norge.

Tett trafikk på E18 gjennom Oslo ved innkjøringen til Festningstunnelen før videreføringen under Bjørvika/Operatunnelen ble åpnet.
Les også

Vegvesenet: Venter påskekø på disse stedene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.