PROSJEKTER

Fredag åpnet nyveien mellom Klæbu og Trondheim

De to kommunene slår seg sammen neste år, og nå er veiforbindelsen på plass.

Med ny veg er avstanden fra Klæbu og inn til trønderhovedstaden blitt enda kortere.
Med ny veg er avstanden fra Klæbu og inn til trønderhovedstaden blitt enda kortere. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. des. 2018 - 12:15

Vegforbindelsen mellom Trondheim og Klæbu kommune har i alle år vært overraskende dårlig. Tross sin beliggenhet bare noen kilometer fra trønderhovedstaden, og til tross for at en stor andel av Klæbus innbyggere pendler daglig inn til nabokommunen på jobb, har fylkesveg 704 hatt en svært laber standard.

Smal og svingete har den snirklet seg over fjellpartiet Røddekrysset på Trondheim-siden, og Tanem, som er det første tettstedet man kommer til etter å ha passert kommunegrensa til Klæbu.

Med en ÅDT på over 6000 har vegen særlig trafikksikkerhetsmessig ikke tilfredsstilt dagens krav, og fartsgrensen på strekningen har vært nedsatt til 50 og 60 km/t.

Nå blir det god plass til både biler og sykler

Våren 2017 startet arbeidene opp på prosjektet har bestått av bygging av 3,1 kilometer ny fv. 704 fra Røddekrysset til Tanem. Vegen som nå står ferdig er en tofelts veg med bredde 8,5 meter, som er utstyrt med rumlefelt mellom kjørebanene og har fartsgrense på 80 km/t.

Byggeleder Ole Gunnar Søberg i Statens vegvesen skryter av både resultatet og entreprenøren som har bygget den første etappen på fylkesveg 704. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Byggeleder Ole Gunnar Søberg i Statens vegvesen skryter av både resultatet og entreprenøren som har bygget den første etappen på fylkesveg 704. Foto:  Jarle Skoglund

Det er også bygget gang- og sykkelveg på hele strekningen, samt at det er bygget noen lokalveger og etablering av en egen kollektivterminal med parkeringsplasser på Tanem.

Byggeleder for Statens vegvesen på prosjektet, Ole Gunnar Søberg, forteller at det meste har gått som planlagt på prosjektet som har en kostnadsramme på 410 millioner kroner. Aktiviteten på anlegget hadde roet seg da vi besøkte anlegget i midten av november, nå var det bare typiske for sluttfasen som pågikk. Rekkverksmontering, litt pussing av sideterreng og siste finish før overleveringen av anlegget fra entreprenør som var satt til 30. november.

Mye fjellsprengning og sikring

– Typisk for dette vegprosjektet har vært store masseuttak og mange skjæringer. Totalt 370 000 kubikkmeter fjell et sprengt ut, og 150 000 kubikkmeter jordmasser er flyttet på. Mesteparten av massene er brukt i store fyllinger på prosjektet. Vi måtte også kjøpe en del pukk, siden kvaliteten på de sprengtmassene vi selv tok ut, ikke var god nok. Men med to pukkverk tett inntil veglinja, har tilgangen til steinmaterialer ikke vært noe problem, forteller han.

Fjellet viste seg å være dårligere enn antatt, og det resulterte i mer fjellsikring enn det som var forutsatt. Både mengden sprøytebetong og antall fjelsikringsbolter ble mere omfangsrikt.

Av konstruksjoner er det bygget en 62 meter lang og 15,5 meter bred bru like ved Tanem, som er plasstøpt i spennarmert betong. Brua er direktefundamentert.

God jobb fra lokal entreprenør

Den lokale hovedentreprenøren Søbstad AS har på det det meste hatt 30 – 40 mennesker i sving på veganlegget i Klæbu. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Den lokale hovedentreprenøren Søbstad AS har på det det meste hatt 30 – 40 mennesker i sving på veganlegget i Klæbu. Foto:  Jarle Skoglund

Byggeleder Ole Gunnar Søberg kan konstatere at det meste har gått etter planen, også både penge- og tidsforbruket.

Det er den lokale entreprenøren Søbstad AS som har hatt hovedentreprisen på prosjektet, et oppdrag de fikk med en kontrakt pålydende 185 millioner kroner.

– Søbstad har gjort en god jobb på dette prosjektet, slår Ole Gunnar Søberg fast.

– Kanskje er det fordi de er på hjemmebane at de har gjort en ekstra innsats, for finishen og detaljene er veldig flott utført. Det skal de ha all ære for, slår byggelederen fast.

LES OGSÅ: Den nye fylkesveien forbi Krogstadøra er ferdig lenge før tiden

LES OGSÅ: Arbeidet med Fosenveiene nærmer seg slutten

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.