PROSJEKTER

I dag åpner Nye Veiers prestisjeprosjekt

Nye E18 Tvedestrand–Arendal er første leveranse fra Nye Veier. Et prestisjeprosjekt og den første indikatoren på hva selskapet vil kunne levere.

Lange strekk og slake kurver. Nye E18 får fartsgrense på 110 km/t. Dynamiske trafikkskilt gir veitrafikksentralen mulighet til å styre trafikken ved behov.
Lange strekk og slake kurver. Nye E18 får fartsgrense på 110 km/t. Dynamiske trafikkskilt gir veitrafikksentralen mulighet til å styre trafikken ved behov. Foto: Thor Søndenaa
Thor Søndenaa
2. juli 2019 - 05:15

Den nybygde firefelts motorvegen erstatter den strekningen av E18 gjennom Agderfylkene med dårligst standard. Den hadde 170 avkjørsler på 24 kilometer, var sterkt ulykkesbelastet og en ÅDT målt til mellom 7.500 og 13.000 i 2010.

Vis mer

Nyvegen møter trafikantene med slake kurver, god plass, nylagt og innbydende asfalt, bare to kryss og en fartsgrense på 110 km/t. Beregnet innspart kjøretid er seks minutter. Det reneste fata morgana – inntil du møter de to bomstasjonene. 44 kroner er prisen en vanlig bilist uten rabattordning må punge ut med for å slippe gjennom. Og Aust-Agder må gi slipp på sitt ry som et av to bomfrie fylker.

Bygde 22 kilometer på 30 måneder

Nye Veier sin normalprofil for firefelts motorveg har 3,5 meter brede kjørebaner, vegskulder på 0,75 meter og en midtrabatt på 2 meter.

AF Gruppen sikret seg kontrakten i 2016. Fra første spadestikk til åpningen 2. juli 2019 har AF Gruppen, med opptil 830 ansatte på det meste, brukt 30 måneder på å bygge vegen.

Totalkostnaden ligger på 5478 millioner kroner inkl. mva. En besparelse på 379 millioner ifølge Nye Veier.

Fv. Prosjektleder i AF Gruppen, Erik Frogner, og utbyggingssjef i Nye Veier, Tordis Vandeskog. <i>Foto:  Thor Søndenaa</i>
Fv. Prosjektleder i AF Gruppen, Erik Frogner, og utbyggingssjef i Nye Veier, Tordis Vandeskog. Foto:  Thor Søndenaa

«Norges råeste vegprosjekt», blir det kalt av AFs prosjektleder, Erik Frogner. Han er svært tilfreds med å få årets sommertrafikk over på nyvegen. Opprinnelig åpningsdato var satt til 15. oktober.

– Det er en ulykkesbelastet strekning. Så å få ferietrafikken over på en ny firefelts motorveg med skille mellom nordgående og sørgående, vil hindre trafikkulykker, sier han.

Norgesrekord i masseuttak?

– Den korte byggetiden er et resultat av en stor og moderne maskinpark, god logistikk og en kompetent entreprenør. Masselogistikken er vesentlig blitt håndtert langs anleggsvegene. Det har ført til redusert massetransport og utslipp. I startfasen var hovedfokus å etablere en sammenhengende anleggsveg som har vært en viktig produksjonsnerve for entreprenøren, sier utbyggingsleder i Nye Veier, Tordis Vandeskog.

 

8,2 millioner kubikkmeter fast fjell er sprengt ut. <i>Foto:  Thor Søndenaa</i>
8,2 millioner kubikkmeter fast fjell er sprengt ut. Foto:  Thor Søndenaa

PS: Bompengeinnkrevingen er forsinket. Leverandøren av videokameraene har meddelt bompengeselskapet Ferde at kameraene ikke fungerer slik de skal. Antatt oppstart for bompengeinnkreving er 1. september 2019.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.