TRAFIKK OG ITS

Hvor mye sliter det på veien? Innlandet tester tømmerbiler på opptil 74 tonn

I Innlandet er det startet opp et prøveprosjekt for å teste ut om vogntog med en vekt på 74 tonn kan kjøre på det offentlige veinettet.

Stein Tronsmoen var med på første prøvekjøring av tømmerbiler med vekt på 74 tonn på Gravbergsvegen i Våler.
Stein Tronsmoen var med på første prøvekjøring av tømmerbiler med vekt på 74 tonn på Gravbergsvegen i Våler. Foto: Silja Lena Løken, Statens vegvesen
25. sep. 2020 - 13:19

Fylkestinget sluttet seg i april til at fylkesveier i minst åtte kommuner i Innlandet kan benyttes i prøveprosjektet.

I dag er den maksimalt tillatte totalvekten for transport på veinettet i Norge 60 tonn. Resultatene fra prøveprosjektet kan føre til endringer i tillatt totalvekt på tømmertransport på veier i hele landet.

Svevia har nå 12 driftskontrakter og i tillegg kommer driftskontrakten for E10 Hålogalandsveien når den settes i drift.
Les også

Én kontrakt ble et tapssluk for Svevia Norge - ga røde tall i fire år på rad

Prøveperiode på inntil fem år

Fylkestinget i Innlandet godkjente i april at utvalgte fylkesveier i Elverum, Grue, Kongsvinger, Stor-Elvdal, Trysil, Våler, Åmot og Åsnes kan benyttes i prøveperioden, skriver Innlandet fylkeskommune i en melding.

– Fylkestinget godkjente også at en strekning på fylkesvei 2094 Gravbergsvegen kan benyttes som prøvestrekning med gjentatt kjøring med tømmervogntog på inntil både 74 tonn og 60 tonn totalvekt, sier Stein Tronsmoen, leder av utvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune.

Første prøvekjøring er gjennomført på Gravbergsvegen i Våler i Solør. <i>Foto:  Silja Lena Løken, Statens vegvesen</i>
Første prøvekjøring er gjennomført på Gravbergsvegen i Våler i Solør. Foto:  Silja Lena Løken, Statens vegvesen

På Gravbergsvegen i Våler ble den første prøvekjøringen gjennomført denne uken. Det er også planlagt en prøvekjøring på samme strekning ved teleløsningen til våren.

Prøveordningen har en varighet på tre år og prøveordningen vil evalueres da. Det er åpnet for at kjøretøyene som deltar i ordningen har anledning til å kjøre på de samme veiene i ytterligere to år.

Oslo 20240316. Et tre har falt over flere biler på Frogner i OsloFoto: Frederik Ringnes / NTB
Les også

Uværet skaper problemer på Østlandet: Tre falt over biler i Oslo

Viktig for tømmernæringen

I dag er den maksimalt tillatte totalvekten for transport på vegnettet i Norge 60 tonn.

– Dersom konklusjonen på prøveprosjektet er at hele eller deler av vegnettet kan godkjennes for vogntog med en totalvekt på totalt 74 tonn, vil det bedre rammevilkårene for skogbruksnæringen. Det er gledelig. Vi i Innlandet fylkeskommune er opptatt av å gi rammevilkår slik at skogbruksnæringen kan utvikle seg, sier Tronsmoen i meldingen.

EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen sammem med Ukrainas preisdent Volodymyr Zelenskyj i Ukraina i november i år.
Les også

Han utløser EU-reformer og hjelper til med det grønne skiftet

Hvordan bryter lasten ned veien?

– Hensikten med bæreevneforsøket er også, under kontrollerte forhold, å undersøke generelle mekanismer som påvirker nedbrytning av vei. Vi kjører intensive målinger med fallodd, spor og jevnhet på teststrekningen, forteller Heine Arntzen Toftegaard, fungerende prosjektleder i Statens vegvesen, i en melding fra Vegvesenet.

På Gravbergsvegen sør for Elverum har nå to konvoier, en med 60-tonnere og sju akslinger og en med 74-tonnere og ni akslinger, i to dager kjørt tur/retur i faste felt for å teste om tyngre vogntog med flere akslinger forårsaker en endret nedbrytning av veien.

Norge eksporterte 78.522 tonn laks til en verdi av 9,1 milliarder kroner i februar, ifølge tall fra Norges sjømatråd. Bildet er fra Gryllefjord på utsiden av Senja.
Les også

Norsk sjømat: Tre år på rad med eksportrekord

Ny testkjøring til våren

Resultatene fra høstens forsøk vil danne en god referanse for neste testkjøring, våren 2021. Det er i teleløsningen man først og fremst forventer å se stor nedbrytning av veien. Aksellast og antall akselpasseringer har stor innvirkning. Det har også bredden på hjulene og type hjulkonfigurasjon.

Generelt vil det kunne være gunstig å benytte 74 tonns vogntog fremfor 60 tonns for å frakte et gitt antall tonn tømmer. Årsaken er i første rekke at det vil være behov for færre turer. Men flere betingelser må være oppfylt, blant annet at bruene tåler vekten og at vegnettet tåler 10 tonns aksellast. I en del situasjoner vil mange påfølgende aksler i samme spor kunne gi økt pumpeeffekt og dermed økt vegslitasje. Pumpeeffekt er et problem ved store nedbørsmengder og i teleløsning.

Under bæreevneforsøket til våren vil etatene for første gang kunne vitenskapelig studere pumpeeffekt under norske forhold. Det er også engasjert en mastergradsstudent fra NMBU for å bidra med økt kunnskap innen feltet, heter det i Vegvesenets melding.

Uoppmerksomhet er fortsatt er en av de viktigste årsakene til alvorlige trafikkulykker.
Les også

Dødsfall i trafikken: Færre drepte i november

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.