Sjåførene i vogntogene trenger døgnhvileplasser. Her er det vinterføre ved Bjorli i oktober 2018.
Sjåførene i vogntogene trenger døgnhvileplasser. Her er det vinterføre ved Bjorli i oktober 2018. (Illustrasjonsfoto: Yerje Pedersen/NTB scanpix)

Hvem vil bygge og drive døgnhvileplass for vogntog i Mo i Rana?

Minst ti års drift av anlegget er en del av kontrakten.

Statens vegvesen vil ha tilbud på etablering, drift og vedlikehold av en ny døgnhvileplass for tungtransport i Mo i Rana i Nordland.

Verdien av denne kontrakten er anslått til 15 millioner kroner.

Døgnhvileplassen skal ligge ved E6 mellom Langneset og Selfors, eller på E12/riksvei 12 12 mellom sentrum og Gruben. Kjøreavstanden fra E6/E12/riksvei 12 til innkjøringen til selve døgnhvileplassen skal være på maksimalt 500 meter.

Døgnhvileplassen skal ha minst ti oppstillingsplasser og skal inneholde servicebygg med sanitæranlegg.

Avtalen har to faser:

1: Fra kontraktsignering og fram til åpning, som er senest 1. oktober 2022

2: Fra åpningen av plassen og ti år framover

Vegvesenet har i tillegg opsjon på å forlenge avtalen med 1+1 år, slik at total mulig avtaleperiode blir 12 år.

I konkurransen vil kvalitet bli vektet med 30 prosent, og pris med 70 prosent.

Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse i Teams 16. desember 2021. Frist for å gi tilbud er 9. februar.

Forsiden akkurat nå