DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Både by og høyfjell: Hvem vil brøyte to europaveier lengst i nord?

Kontrakten omfatter kun E6 fra Skibotn til Sennalandet og E45 fra Alta sørover til riksgrensen. Men det er ikke bare-bare, det heller.

E6 på Kvænangsfjellet nord i Troms.
E6 på Kvænangsfjellet nord i Troms. Foto: Jarle Wæhler/Statens vegvesen
7. feb. 2022 - 10:22 | Endret 7. feb. 2022 - 13:44

Vegvesenets nye driftskontrakt 9505 Nord-Troms 2022-27 består av to livsnerver for landsdelen: E6 fra Skibotn i vest til Sennalandet starter i øst. Og E45 fra Alta sørover, forbi Masi og Kautokeino og til riksgrensen.

Kun to veistrekninger i bunn og grunn i denne kontrakten, men de er lange. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Kun to veistrekninger i bunn og grunn i denne kontrakten, men de er lange. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Europaveiene går gjennom kommunene Storfjord, Kåfjord, Nordreisa, Kvænangen, Alta og Kautokeino.

– Dette er en interessant kontrakt med varierte utfordringer – fra bytrafikk i Alta til høyfjellsproblematikk over Kvænangsfjellet. Veistandarden varierer også fra ny høystandardvei på E6 vest for Alta til krevende partier som E6 Olderdalen-Langslett samt Kløfta på E45. På selve Kvænangsfjellet blir det store endringer i perioden, når en del av veien skal legges i tunneler, sier ansvarlig for konkurransen, Karl Martin Eriksen i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Veinettet er på nesten 540 kilometer vei, hvorav 55 kilometer er gang- og sykkelvei. Fra og med høsten 2023 kommer 8,2 kilometer ekstra inn i kontrakten; E6  fra Skibotn havn til kommunegrensa mellom Storfjord og Kåfjord.

På det meste har veiene en ÅDT på 12.000.

Her er vi riktignok i Tana, men vi er i Finnmark, på Kongsfjordfjellet. <i>Illustrasjonsfoto:  Svein Grønvold / NN / Samfoto</i>
Her er vi riktignok i Tana, men vi er i Finnmark, på Kongsfjordfjellet. Illustrasjonsfoto:  Svein Grønvold / NN / Samfoto

Tidligere var området omfattet av fem veikontrakter: Nord-Troms, Langfjorden, Alta, Masi og Kautokeino. Statens vegvesen har valgt å samle alle riksveiene i området i en felles kontrakt.

Vegvesenet har skjerpet kravene til miljø og reduserte klimautslipp i alle kontrakter. Entreprenøren må derfor ta i bruk kjøretøy og maskiner med lavere utslipp, og det skal rapporteres på drivstoff og energiforbruk.

Det settes strengere krav til avfallshåndtering, inkludert slam fra tunnel og strøsand fra vegen, og entreprenøren belønnes for gjenbruk av skilt.

Partene kan bli enige om å forlenge kontrakten for ett, to eller tre år, og Vegvesenet kan uansett forlenge den i ett år når som helst.

Frist for å gi tilbud er 17. mars.
 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.