Høyesteretts ankeutvalg har besluttet at anken etter dommen i lagmannsretten mot OBRAS Subterrabcas S.A. (OSSA) ikke blir tillat fremmet. Dermed er en lang runde i retten avgjort etter at Vegvesenet vant i tingretten og OSSA delvis i lagmannsretten.
- Vi er skuffet. Vi har ønsket at Høyesterett skulle bidra til en prinsipiell avklaring om hva som skal til for å heve en kontrakt. Vi mente, og mener fortsatt, at manglende fremdrift i dette prosjektet var tilstrekkelig å terminere kontrakten med entreprenøren. Etter to rettsrunder – med to ulike utfall - er det fortsatt elementer som fremstår som uavklarte, sier avdelingsdirektør Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen i en pressemelding.
Ikke dekket ekstrakostnader
Ankeutvalget avgjørelse innebærer at dommen i Hålogaland lagmannsretts fra 6. september i år blir stående. De økonomiske konsekvensene for Vegvesenet er at etaten ikke får dekket ekstrakostnadene de hadde med å engasjere en ny entreprenør til å fullføre arbeidene.
- Vi tar ankeutvalgets beslutning til etterretning. Vi skal nå selvsagt vurdere alle sider av ankeutvalgets avslag og lagmannsrettens dom. Arbeidet med å utvikle våre kontrakter og tildelingskriterier er et arbeid som pågår kontinuerlig, sier Johansen.
Bakgrunnen er at Vegvesenet i 2015 terminerte kontakten med spanske OSSA for byggingen av E6 Sørkjostunnelen. Vegvesenet fikk full seier i tingretten i januar 2017 etter at OSSA gikk til sak.
Anken i lagmannsretten i september i år ga OSSA delvis medhold.