Bildet viser vestsiden av Raunekleivtunnelen.
Bildet viser vestsiden av Raunekleivtunnelen. (Google Maps)

Høy fartsgrense mørke vegger og manglende tilpasning for syklister bidro til dødsulykke i Raunekleivtunnelen

Det skriver Statens Havarikommisjon i sin rapport.

Det var 11. juli i fjor at et følge på 12 belgiske syklister var på tur østover gjennom den 250 meter lange tunnelen som går langs fylkesvei 7 i Samnanger kommune i Hordaland. 

Den ene av syklistene ble påkjørt av en personbil inne i tunnelen og omkom. 

Mørkt og høy fart

Undersøkelsen har vist at påkjørslene skjedde i en svak venstre kurve omtrent midt i tunnelen, på ett sted der tunnelen er på sitt mørkeste. 

– Det er påvist at tunnelen var svakt belyst og hadde mørke vegger, skriver kommisjonen. 

De peker videre på at det ikke er tilrettelagt med eget felt for myke trafikanter, og fartsgrensen var 80 kilometer i timen.

Omkjøringsveien som kan benyttes av syklister for å unngå å sykle gjennom tunnelen, var ikke tilstrekkelig skiltet. 

Undersøkelsen har vist at kombinasjonen av mørk tunnel, fartsnivå og manglende tilpasning for syklister var sammenfallende faktorer som bidro til at ulykken skjedde.

Ifølge rapporten var det lys på sykkelen, men syklisten hadde ikke refleks. 

LES OGSÅ: Bilverksted får regningen etter brannen i Skatestraumtunnelen i 2015

Gjennomgå tunnelene

Kommisjonen skriver at eldre tunneler som er åpne for syklister, og som ikke omhandles av gjeldende forskriftskrav, bør bør kartlegges og følges opp for å ivareta sikkerheten. 

Hordaland fylkeskommune i samarbeid med Statens vegvesen tilrådes å gjennomgå aktuelle tunneler som er åpne for syklister og iverksette tiltak som kan ivareta sikkerheten for disse, selv om de ikke er dekket av forskriftskrav. 

Du kan lese hele rapporten her

Forsiden akkurat nå