TUNNELER

Hordatunnelen og Kviturtunnelen skal rustes opp

To korte tunneler i Hordaland skal renskes og få ny sikring.

Østre portal på Hordatunnelen i Røldal.
Østre portal på Hordatunnelen i Røldal. Foto: Google Maps
29. apr. 2020 - 07:54

Det er snakk om Hordatunnelen (475 meter) på E134 i Røldal og Kviturtunnelen (470 meter) på riksvei 13 nord for Odda i Hardanger.

Grovt fortalt skal gammelt PE-skum som ikke er brannsikret vekk. Bergoverflater skal renskes og sikres. Det skal etableres ny vannsikring, ny belysning i heng og ny kantstein. Drensanlegget skal vedlikeholdes og suppleres med sandfangkummer og drensrør ved behov.

Noen av arbeidene som skal gjøres i de to tunnelene:

E134 Hordatunnelen (ÅDT: 2200 i 2019):

  • Riving av om lag 7700 m2 PE-skum
  • Mindre strossing
  • Rensk og nødvendig sikring av bergoverflaten
  • Cirka 6000 m2 nytt PE-skum
  • Etablere sandfangkummer
  • Nye trekkerør og trekkekummer
  • Prosjektere og montere ny belysning i tunnelen inkludert ny styring for kolonneskilter

Riksvei 13 Kviturtunnelen (ÅDT: 3300 i 2019):

  • Riving av omlag 9500 m2 PE-skum
  • Rensk og nødvendig sikring av bergoverflaten
  • 5500 m2 nytt PE-skum
  • Prosjektere og montere ny belysning

Sluttdato for arbeidene er satt til 30. november 2020.

Frist for å melde seg på konkurransen: 28. mai.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har lenge varslet at det blir andre prioriteringer når ny Nasjonal transportplan legges fram 22. mars. Her foran Statens vegvesens bygg i Oslo.
Les også

Vil kreve 100 milliarder i bompenger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.