UTSTYRSPRODUSENTER

Historisk sus når svensk snøplogprodusent feirer 125 år 

I 1895 startet hans Oskar Mähler smieverksted midt inne i de svenske skoger. 

Brøytebil utstyrt med en av Mählers nyeste diagonalploger, DPD.
Brøytebil utstyrt med en av Mählers nyeste diagonalploger, DPD. Foto: Mählers
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. mars 2020 - 19:04
Det begynte i 1895 da Hans Oskar Mähler startet et smieverksted i Hoting i Sverige <i>Foto:  Mählers</i>
Det begynte i 1895 da Hans Oskar Mähler startet et smieverksted i Hoting i Sverige Foto:  Mählers

Det hele startet i 1895, da Hans Oskar Mähler startet et smieverksted i Hoting, en liten husklynge ved dagens E45 mellom Østersund og Vilhelmina.

Til å begynne med fokuserte virksomheten på reparasjon og produksjon av landbruksredskaper og tømmerkjelker.

Men på midten av 40-tallet kom Hans Oskars fire sønner inn som deleiere, og da ble grunnlaget lagt for virksomheten som Mählers driver i dag.

Biogassbilene i kontrakten, og noen elektriske busser.
Les også

Biogass-biler: «Dau i motoren, god å kjøre»

Fra Hoting til Rossön

I tillegg til snøplogene som selskapet har vært kjent for i lengre tid, kom de på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet med flere nye produkter ; blant annet rotorklipperen og den første slapseplogen.

Ingemar Nyberg er dagens administrerende direktør i Mählers. <i>Foto:  Mählers</i>
Ingemar Nyberg er dagens administrerende direktør i Mählers. Foto:  Mählers

I den samme perioden hadde de videreutviklet produktene for snørydding og veivedlikehold, og samlet sett ble Mählers på denne tiden betraktet som den fremste aktøren i bransjen.

Veksten i selskapet gjorde at de flyttet virksomheten noen mil, fra Hoting til større lokaler i Rossön, der selskapet fortsatt holder til.

– Ekspansjonen selskapet hadde på denne tiden, er vanskelig å forestille seg. Selskapet vokste ikke bare med nye lokaler, men også med mange nye ansikter. I 1979 kjøpte de ansatte selskapet av brødrene, noe som må sies å være ganske unikt når vi ser på dagens næringsliv, forteller Ingemar Nyberg som er dagens administrerende direktør i selskapet.

Direkte statsstøtte til BYD og GAC.
Les også

Rapport: Det kan bevises at Kina gir ulovlig støtte til elbilprodusenter

Etablering i Norge

På 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet fant det sted en rekke omstruktureringer og eierendringer, og i 2006 gikk tiltrotatorprodusenten Engcon inn som deleier.

Tre år senere, i 2009, kjøpte Engcon opp flere aksjer i selskapet og ble dermed majoritetseier av Mählers, noe som er situasjonen også i dag.

– Da vi gikk inn som eier, hadde jeg en idé om å utvide tilbudet med litt smartere produkter. Diagonalplogen Flexiway, sideplogsystemet Caway og styresystemet MC3 med mulighet for fjernsupport, er bare noen eksempler på produktene som er utviklet de siste årene. Fordi det er et svært stort behov og stor interesse for produkter på disse områdene, kan vi nå konstatere at vi satset riktig, sier Stig Engström, grunnlegger og eier av Engcon.

Fabrikken i Rossön <i>Foto:  Mählers</i>
Fabrikken i Rossön Foto:  Mählers

En annen milepæl i den senere tid er etableringen av salgsselskapet Mählers AS i Norge i 2014.

For å feire de 125 årene vil Mählers holde åpent hus på fabrikken i Rossön den 20. mars.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Da vil selskapet blant annet vise hvordan de produserer plogene. Det blir også en live-demonstrasjon av ploging med hest, og med en lastebil fullt utstyrt med den nyeste teknologien.

DA-20 Jet Falcon 041 «Hugin» på besøk på Bergen lufthavn Flesland i 2021. Nå er det demontert og skal brukes til undervisning.
Les også

«Hugin» blir skolefly: – Har gjort en formidabel innsats for Norge i flere tiår

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.