Her kommer hovedriggen for Nye Veier-prosjektet i Lyngdal

Arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland er i full aktivitet med Nye Veier-prosjektet ny E39 fra Herdal til Røyskår i Lyngdal, Agder.

Til venstre går dagens E39. Helt til høyre i bildet ser du anleggsaktivitet opp mot påhugget til Rossåstunnelen.
Til venstre går dagens E39. Helt til høyre i bildet ser du anleggsaktivitet opp mot påhugget til Rossåstunnelen.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. des. 2021 - 15:38

Hovedadministrasjonsriggen til arbeidsfellesskapet blir godt synlig med sin beliggenhet like inntil eksisterende E39 i Herdal.

Til vestre er anleggsleder for tunnelarbeid Adrian Morsund samen med prosjektsjef Adler Enoksen.
Til vestre er anleggsleder for tunnelarbeid Adrian Morsund samen med prosjektsjef Adler Enoksen.

Det er Drammensfirmaet Adapteo som er tildelt oppdraget med å levere den 100 meter lange riggen på to etasjer.

– Adapteo jobber etter seks av FNs bærekraftmål innen utdanning, motstandsdyktig infrastruktur, holdbar ressursutnyttelse til å bekjempe miljøforandring. Det er i henhold til våre krav innen seriøsitet og bærekraft, og vi ser frem til å flytte inn i det moderne modulbygget, sier innkjøpsleder Bogna Aadnevik.

Batteriproduksjon er en komplisert prosess med mange trinn og elementer. Det er mange norske selskaper som kan bidra på flere av trinnene før selve celleproduksjonen, den de fleste omtaler som batterifabrikk. I Norge er det så langt Morrow, Beyonder, Elinor og Freyr som er i det siste trinnet på denne illustrasjoneng. Etter celleprodusententene, kommer de som setter cellene sammen til batteripakker – for biler, skip, stasjonær lagring, nettstabilisering eller annet.)
Les også

Pauset norsk giga-drøm – nå girer de opp i Asia

Felles kontorplass i Herdal

Bygningene er konstruert for å gi et best mulig inneklima, i tillegg til bærekraftig produksjon og løsninger med lavt energinivå med god isolasjon, lufttette vindu og dører, samt bruk av varmepumper og led-belysning.

– Det passer godt med Nye Veier som byggherre sine ambisjoner, sier Nils Bernt Rinde senior kommunikasjonsrådgiver i det statlige veiutbyggingsselskapet.

–Det er en anerkjennelse for oss å bli valgt som leverandør til et prosjekt som har høye krav til seriøsitet og kvalitet, sier Marius Hasle som er salg og prosjektutvikler i Adapteo.

Det er arbeidsfellesskapet Implenia Stangeland som sammen med byggherre Nye Veier, Sweco og andre tilknyttet prosjektet skal har kontorplass i Herdal.

Kantine og boligrigg nært sentrum

 Vestlandsbaserte Stord Innkvartering er valgt som leverandør av kantine- og boligrigger, som skal etableres på Steintomta, like inntil fylkesvei 43 nært Lyngdal sentrum.

Illustrasjoner overnatting og forpleiningsmoduler
Illustrasjoner overnatting og forpleiningsmoduler

 – Riggene er helt nye og skal være det mest moderne og bærekraftige anlegget som er levert til nå av Stord Innkvartering. Lydisoleringen, gode senger, samt varmekabler i badegulv gir økt trivsel og bokvalitet for arbeiderene, og er uten tvil et viktig bidrag for å opprettholde trivsel og produktivitet i prosjektet, sier Bogna Aadnevik.

Bygningsmassen består av totalt seks enheter som sammen rommer 184 moduler for overnatting, forpleining og treningslokaler.

Arbeidet med å montere både bolig- og kontorriggene starter allerede uke 48, og skal være innflytningsklar på nyåret.

Problemstrekninger på E18 og E39 i Agder og Telemark. Tekstboblene viser hva slags ekstra utstyr som er satt inn i dagens kontrakt.
Les også

Kontrakt til 731 mill. skal gi færre problemer

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.