Østre tunnelinnslag i en simulert modell.
Østre tunnelinnslag i en simulert modell.

Her blir det garantert kø: Tromsøtunnelene skal oppgraderes

Tunnelene under Tromsø by skal rustes opp i løpet av drøye to år. Nå er oppdraget lyst ut.

Fra mars 2023 til mai 2024 er tre tunneler stengt. Illustrasjon: Troms og Finnmark fylkeskommune

Store deler av trafikken på Tromsøya går på fylkesvei 862, gjennom et stort tunnelanlegg under bakken. Tunnelsystemet består av fem tunnelstrekninger som er sammenbundet med tre rundkjøringer og et parkeringsanlegg.

Tidligere har fylkeskommunen engasjert Afry til å utvikle sikkerhetskonseptet i tunnelanlegget.

Nå lyser Troms og Finnmark fylkeskommune ut oppdraget for å oppgradere tunnelene i henhold til Tunnelsikkerhetsforskriften for fylkesvei. Parkeringsanlegget med adkomsttunnelene er ikke med i prosjektet.

Samferdselsdivisjonen i Troms og Finnmark fylkeskommune inviterte i april til en presentasjon av det omfattende prosjektet for entreprenørene.

Fylket sier klart fra at her blir det kø. For eksempel: I prosjektets første fase vil nesten all trafikk fra Breivikatunnelen overføres til Stakkevollveien. Det vil resultere i kø, spesielt i rushtidene.

Noen av arbeidene i prosjektet:

  • Nye sikkerhets- og overvåkingssystemer med direkte oppkobling til VTS i Mosjøen
  • Levering og montering av fordelingstavler, belysning og sikkerhetsutrustning, samt SRO-anlegg
  • Kabler/trekkerør/kummer i grøft i tunnelen og i dagen
  • Nytt VA-system i tunnelene
  • Utvidelse av Mellomtunnelen fra to til fire kjørefelt
  • Utvidelse rundkjøringer
  • Sprenging av åtte nye nisjer eller utvidelse av eksisterende nisjer for tekniske bygg. Total fjellsprengning er anslått til rundt 47.000 pfm3
  • Fem nye tekniske bygg og utvidelse av tre eksisterende tekniske bygg
  • Utskifting av samtlige kabler, elektroteknisk utstyr og tunnelvifter
  • Tre nye vaskevannsanlegg
  • Cirka 30.000 m2 med ny vann- og frostsikring
  • Nytt asfaltdekke i alle tunneler

Fylkeskommunen planlegger å dele inn prosjektet i to faser:

  • Fase 1 går fra 6. mars 2023 til 12. mai 2024. Da er Breivika-, Hansjordnes- og Mellomtunnelen stengt. 
    I fase 2, fra mai 2024 til juni 2025 er to andre tunneler stengt. Mellomtunnelen blir stengt hele tiden. Illustrasjon: Troms og Finnmark fylkeskommune
    Breivika- og Hansjordnestunnelen åpner for fri ferdsel 12. mai.
  • I fase 2, fra 12. mai 2024 til 20. juni 2025, er Langnestunnelen og Sentrumstangenten stengt. Mellomtunnelen forblir stengt i begge faser.

Sluttdato er følgelig 20. juni 2025.

Fylket holder tilbudskonferanse 25. oktober. Tilbudsfrist er 30. november.

Forsiden akkurat nå