RASSIKRING

Hele 12 firmaer vil sikre fylkesvei mot ras i Gausdal

Lite oppdrag er svært populært.

Ved Ellanhuslia i Espedalen er det bratt. Nå får fylkesveien rassikring.
Ved Ellanhuslia i Espedalen er det bratt. Nå får fylkesveien rassikring. Skjermbilde: Google Maps
11. des. 2019 - 16:00

Vegvesenet skal rassikre fylkesvei 255 i Espedalen i Gausdal nord for Lillehammer, og responsen fra entreprenørbransjen har vært storslagen.

Hele 12 firmaer hadde gitt tilbud da fristen gikk ut i dag: 

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Erling Rolstad 3.069.950
Mesta 4.198.889
Åge Haverstad 4.232.370
Løype Anleggsdrift 4.359.806
Anlegg Øst Entreprenør 4.516.631
Dokka Entreprenør 5.916.570
Stian Brenden Maskinservice 5.990.947
Kvarberg 6.120.900
Frya Grustak 6.444.603
Gjerdalen Entreprenør 6.634.670
Contexo 7.172.800
Kristian Gården & Sønner 9.259.819

NB: Som vanlig skal tilbudene kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

Det er rassikring av den såkalte Ellanhuslia langs fylkesvei 255 i Espedalen det dreier seg om. Anleggsområdet ligger omtrent 60 kilometer nord for Lillehammer.

Det er ikke lange strekningen, men det er svært bratt og det har tidligere gått ras her. Veien trenger sterkt til sikring.

Hovedparsellen er en bratt skjæring som består av løsmasser og berg. Her skal entreprenøren sikre berget og grave ut løsmassene. Massene skal transporteres og samles i fylling på et område omlag tre kilometer unna. Under arbeidet trengs det lysregulering og ett kjørefelt med langsgående sikring. Entreprenøren skal også etablere en jordvoll for å hindre at framtidige ras kommer ut i veien.

Noen av de omtrentlige mengdene i dette oppdraget:

  • 170 meter sikring
  • Klargjøring av fyllplass
  • 125 fjellbolter
  • 400 m2 bergsikringsnett
  • 6000 m3 jordmasser til fyllplass
  • Demolering av 25 blokker

En liten opsjon

I tillegg til hovedkontrakten kan det bli utløst en opsjon på sikring av forlengelsen av hovedstrekningen. Her skal i så fall løsmasser kjøres til fyllplass, og berget skal profileres og sikres. Det skal også plastres med stein.

Sluttdato for arbeidene er satt til 1. juli 2020.

Thor Asbjørn Lunaas er teamleder i Statens vegvesen.
Les også

For 1,1 milliarder kroner får Vegvesenet 560.000 tonn asfalt – se hvor den havner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.